"Vedomosti žiakov základných škôl, ktorí k nám prichádzajú, sú z roka na rok slabšie," často počuť z úst riaditeľov stredných škôl. "Kvalita škôl klesá," varujú odborníci. Rovnako dlho sa však hovorí aj o tom, že ju doteraz vlastne nikto presne nezmeral.
Prvý vážnejší pokus uskutočnila Štátna školská inšpekcia. V masívnom testovaní žiakov základných a stredných škôl, ktoré prebehlo v minulom školskom roku, sa pokúsila zistiť, či sú ich vedomosti z matematiky, prírodovedy, slovenského jazyka, angličtiny, chémie či fyziky naozaj trvalé. Presnejšie, či zodpovedajú vzdelávaciemu štandardu, ktorý určuje, čo by žiak v ktorom ročníku školy mal vedieť, aj keby ho zobudili o polnoci. Testovanie prebehlo na tisícke škôl, testy rozdali desaťtisícom deviatakov. Ich vedomosti sa preverovali v eximplifikačných úlohách, ktoré boli zostavené na základe učiva z 5. až 9. triedy.
Z trinástich testovaných predmetov žiaci prešli podľa očakávaní inšpekcie (75 percent zo štandardu) len v dvoch. Vo zvyšných jedenástich nedosiahli očakávanú úroveň. Deviatakom išla najhoršie matematika, najlepšie chémia. Celkovo by sa ich vedomosti dali oznámkovať trojkou.
Potvrdilo sa tiež, že medzi školami sú veľmi veľké rozdiely. Kým žiaci niektorých škôl ovládali učivo aj na 93 percent, na niektorých školách len na žalostných 17 až 20 percent. "Tieto školy by sa mali zamyslieť, či ešte plnia vzdelávaciu funkciu," hovorí Ľuboš Tužinský z kancelárie hlavného školského inšpektora.
Aké sú podľa zistení inšpekcie vedomosti žiakov, opúšťajúcich základné školy? Ktoré školy dopadli v testoch najlepšie a ktoré najhoršie? Je medzi nimi aj tá vaša?
Čítajte v utorok denník SME.