Samosprávy, ktoré od januára budú plne zodpovedať za prímestskú dopravu, požadujú lepšiu kontrolu dopravcov.
FOTO SME - MICHAL PIŠKO
tu dopravným firmám prerozdeľujú, totiž podľa županov nemajú krajské samosprávy žiaden dohľad.
Podľa predsedu Banskobystrického samosprávneho kraja Milana Marčoka nebola splnená požiadavka krajov, ktoré chceli spravovať 34 percent akcií autobusových dopravcov. "Ak nebudeme priamymi akcionármi, nemôžeme ustriehnuť, ako sa v autobusových podnikoch hospodári," myslí si Marčok.
Podľa predsedu Trnavského samosprávneho kraja Petra Tomečka je otázka financovania dopravných firiem vážnym problémom s nejasne vymedzenými kompetenciami. Myslí si, že by sa malo ujasniť, či ide o prenesený výkon štátnej správy alebo o originálnu kompetenciu samosprávnych krajov. "Ak štát chce hradiť zľavy na cestovnom, tak to môže byť jedine prenesený výkon štátnej správy a tieto finančné prostriedky by mal uhrádzať štát. Ak je prvoradé vykrytie obslužnosti územia, malo by ísť originálnu kompetenciu samosprávnych krajov tak, aby ju vedeli financovať z vlastných príjmov," myslí si.
Predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja Štefan Štefanec si zas nie je istý, či sa dotácia, ktorú kraje autobusovým podnikom poskytujú, nerozplýva v ekonomicky nečitateľnom prostredí. "Potom to končí tak, že sú vydieraní starostovia obcí, že ak nezaplatia, spoje do obcí im zrušia," povedal. Podľa Štefanca nebudú môcť krajské samosprávy zodpovedne určovať ani cenu cestovných lístkov, "kým nebudeme do ekonomiky podnikov autobusových firiem lepšie vidieť."
S výhradami županov sa nestotožnil bratislavský župan Ľubo Roman, ktorý o financovaní verejnej dopravy v Bratislavskom kraji povedal, že prostriedky, ktoré má Bratislavský kraj na tento účel vyhradené pre rok 2005, sú dostatočné.
MICHAL PIŠKO