Londýn 16. decembra (TASR) - Pre milióny ľudí Vianoce predstavujú najmä predvianočný zhon a nákupy. Mnohí pobehujú po obchodných domoch s pološialeným výrazom v tvári, v ktorom sa zračí neukojiteľná túžba po darčekoch pre blízkych, ale aj po veciach, bez ktorých si svoj život už jednoducho nedokážu predstaviť.
Počet týchto vecí každý rok stúpa a tým, ktorí nákupnej horúčke podľahnú, sa po anglicky vraví: shopaholics. Autorka knihy nazvanej Shopaholikov svet tajných snov, Sophie Kinsellová, sa rozhodla preskúmať príčiny ľudskej potreby niečo neustále nakupovať.
"Ide o ten okamih, keď sa vám do prstov zareže ucho tašky, ktorá je plná nových úžasných vecí a všetky patria len vám. Aký je to pocit? Ako keď sa po niekoľkodňovom pôste zahryznete do teplého maslom natretého chleba. Ako ten najlepší sexuálny zážitok, keď sa vaša myseľ odpúta od zeme a vznáša sa v oblakoch blaženosti. "
"S párom elegantných lodičiek nemusíte flirtovať - len si ich vyskúšate a vezmete domov. A na rozdiel od mužov ich po týždni bez výčitiek svedomia odložíte. Myslím, že nakupovanie ženám umožňuje viesť svojím spôsobom promiskuitný život. Muži si kúpia koženú bundu, ktorej sú aj desať rokov verní, zatiaľ čo ženy si povedia: tieto šaty už vyšli z módy," vysvetľuje Sophie Kinsellová.
Existuje však aj iná teória, podľa ktorej je nakupovanie akousi psychoterapiou a zvlášť ženám dodáva pocit uspokojenia. Behaním po obchodoch sa vraj možno úspešne zbaviť komplexu menejcennosti a osamelosti, tvrdí profesor psychológie z univerzity v Manchesteri Carey Cooper: "Keď sú ženy v strese, alebo sa cítia byť odstrčené, doprajú si niečo nové - zájdu ku kaderníčke alebo si kúpia šaty - a tým sa vlastne odpútajú od zdroja stresu. Muži zájdu zvyčajne do krčmy a poriadne sa opijú."
Na Západe sa nakupovanie čím ďalej tým viac stáva akýmsi novým náboženstvom. Obchodné strediská sú ako novodobé katedrály konzumu. Rachel Bowlbyová z univerzity v Yorku, ktorá sa vo svojej štúdii venovala téme nákupov a náboženstva, tvrdí: "Ľudia opúšťajú cirkev a starých bohov a hľadajú nových. Nákupy sú akýmsi novým rituálom. Majú zvláštnu atmosféru - čaro obchodov plných svetiel, hudby a tovaru. Tento zážitok v krásnom prostredí má akúsi duchovnú hodnotu."