Dodatočné kolo rokovaní pred Vianocami stále neisté
BRUSEL 16. decembra (SITA) - Dodatočné kolo rokovaní o vstupe Slovenska a ďalších kandidátskych krajín do Európskej únie (EÚ) by sa mohlo uskutočniť 20. alebo 21. decembra v Bruseli, ak prijaté závery summitu EÚ v Laekene uspokoja rakúsku stranu do tej mi
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
ery, že odblokuje rokovania v kapitole Dopravná politika a umožní ju uzavrieť.
Podľa uznesenia Európskej rady hlavy štátov a šéfovia vlád EÚ poverili Európsku komisiu (EK), aby pripravila návrh na predĺženie systému ekobodov, ktorými Rakúsko obmedzuje tranzit kamiónov cez svoje územie. "Ako dočasné riešenie žiada Európska rada Komisiu, aby predložila návrh na predĺženie systému ekobodov, predpokladaného v protokole 9 Zmluvy o vstupe Rakúska s cieľom umožniť uzavretie kapitoly Dopravná politika na rokovaniach o vstupe ešte pred koncom roka," uvádza sa v záveroch summitu EÚ.
Hoci rakúskemu kancelárovi Wolfgangovi Schüsselovi sa tak podarilo dostať svoju požiadavku na predĺženie systému obmedzujúceho transport kamiónov cez jeho územie do záverov summitu, podľa diplomatických zdrojov nie je stále isté, či to bude Viedni stačiť. Rakúska vláda chce vraj najprv vidieť uspokojivý návrh o ekobodoch, avšak predstavitelia Komisie nie sú si istí, či tá bude schopná v najbližších troch dňoch taký návrh predložiť.
Ak by Rakúsko rokovania v kapitole Dopravná politika predsa len odblokovalo, či ešte pred predložením návrhu Komisie v otázke ekobodov alebo až po ňom a stalo by sa tak v nasledujúcich dňoch, potom by stálym predstaviteľom členských štátov v Rade EÚ nebránilo nič v tom, aby spoločné stanovisko pätnástky v kapitole Dopravná politika schválili a rokovania sa aj uskutočnili. Záujem o ne by malo aspoň päť kandidátskych krajín, vrátane Slovenska, ktoré by okrem dopravy určite uzavrelo aj kapitolu finančná kontrola. V nej totiž EÚ spoločnú pozíciu v skupine pre rozšírenie už schválila.
V kapitole Dopravná politika by EÚ uplatnila voči Slovensku prechodné obdobie na poskytovanie služieb slovenskými dopravcami na území ktoréhokoľvek jedného členského štátu v trvaní dvoch rokov s možnosťou predĺženia o ďalšie dva roky. Slovensko by po uzavretí kapitol doprava a finančná kontrola malo na svojom konte už 23 kapitol, čo je počet, ktorý má teraz Maďarsko a iba jednu kapitolu menej ako má ČR a Cyprus.