Albert Marenčin - Vydavateľstvo PT, Bratislava
René Descartes (1596 - 1650) zmenil našu predstavu o svete. Bol to vizionársky mysliteľ a ako prvý prišiel s myšlienkou vysvetľovania všetkých fyzikálnych zmien pomocou niekoľkých základných zákonov. Použil túto významnú predstavu na neuveriteľne široké spektrum javov, od astronómie až po anatómiu. Brúsil šošovky, pozoroval hviezdy, pitval mŕtvoly, experimentoval s magnetmi a čítal, premýšľal a písal, v snahe spojiť naše poznanie do jednotného celku. Jeho filozofický odkaz nastoľuje problémy a riešenia, ktoré sú aktuálne aj dnes, kniha prináša stručný, precízny a zrozumiteľný prehľad najdôležitejších Descartových myšlienok.
Stanislav Štepka: Kronika komika 2
Ikar, Bratislava
Po prvých piatich hrách (Nemé tváre alebo Zver sa píše s veľkým Z, Pitva, Z duba padol, oddýchol si, Pŕŕŕ a Jááánošííík), ktoré obsahovala kniha Kronika komika 1, predstavujeme päť ďalších hier Radošinského naivného divadla (Človečina, Alžbeta Hrozná, Hrob lásky, Rozprávka o tom, ako žijeme dodnes, ak sme nepomreli, Slovenské tango) a navyše zopár slov o hrách a ľuďoch okolo.
Vratislav Effenberger: Básně 1
Torst, Praha
Prvý zväzok kompletného knižného vydania diela básnika, prozaika, dramatika, teoretika surrealizmu a teatrológa Vratislava Effenbergera (1923-1986) obsahuje poéziu z rokov 1940-1951, pričom drvivá väčšina z nej tu vychádza prvýkrát. Kniha obsahuje básnické knihy Matka země, Svět na dosah ruky a Srdce nebo mrak a končí sa symbolicky rozsiahlou skladbou Otevřené dveře, napísanou tesne po smrti Karla Teigeho. Prvé vydanie súboru Effenbergerových básní zásadným spôsobom mení obraz českej poézie 40. rokov. Po vydaní súborov básní Zbyňka Havlíčka a Karla Hynka tak čitatelia dostávajú do rúk ďalšie dielo základného významu, ktoré vznikalo a desiatky rokov žilo "s vylúčením verejnosti".
Podsvätie. Hung(a)ry kitchen
Drewo a srd, Bratislava, editorka Renata Deáková, preklad Eva Andrejčáková, Renata Deáková, Gabriela Magová, Jitka Rožňová
Zbierka ponúka možnosť nahliadnuť do sveta krátkych próz maďarskej literatúry za posledné desaťročie. Ako píše v predslove Lajos Grendel, výber pätnástich autorov netvorí z prozaicko-poetologického hľadiska homogénny blok, ide skôr o akýsi horizontálny prierez najaktuálnejšou krátkou maďarskou prózou. Prítomné ukážky sa v podstatnej miere líšia od typológie noviel, spochybňujú všemocnosť princípov príbehu, dominuje v nich vzbura voči jazykovým a kompozičným klišé. "Väčšina literátov sa uberá cestou, ktorú pred nimi ešte v 70. rokoch vyšliapal Miklós Mészöly a neskôr Péter Esterházy, neradia sa teda ani tak k iniciátorom, ako skôr k šíriteľom procesu, zjednodušene nazvaného postmoderna," hovorí Grendel.
Uroš Zupan: Otváranie delty
F. R. & G., Bratislava, preklad Karol Chmel
"Môžbyť je deň, je noc. / Obklopujú nás slepé oči. Prestali sme / sledovať rozvrh hodín. Takto sa ohlasuje / kráľovstvo tmy," prihovára sa v básni Súmrak slovinský básnik, esejista, literárny kritik a prekladateľ Uroš Zupan. Autor siedmich zbierok poézie (viaceré výbery mu vyšli v mnohých zahraničných vydaniach) a dvoch kníh esejí je aj laureátom básnickej Ceny Simona Jenka.
Pavel Vilikovský: Vyznania naivného milovníka
Kalligram, Bratislava
Ak úspešný spisovateľ ponúkne na vydanie knihu reflexií o literárnej produkcii posledných rokov, respektíve o širších otázkach kultúrno-spoločenského diania v doznievajúcom desaťročí, takmer zaručene sa je na čo tešiť. Ako píše autor: "pisateľ podľahol vonkajšej objednávke i vnútornému nutkaniu a začal sa literatúre venovať aj z pozície 'naivného milovníka', čiže oddaného, dychtivého, ale nie zaslepeného čitateľa."
Zoro Laurinc: Čmáranice alebo Muž, ktorý liezol na strom
Vyšlo v spolupráci Spoločnosti priateľov poézie Modra a vydavateľstva TRIO Publishing, Bratislava
Herec, textár a režisér Zoro Laurinc pred vyše rokom vydal svoju prvú knižku s názvom Pesničky na čítanie. Teraz prišlo na svet jeho ďalšie veľmi intímne dielko úvah, poviedok a básní s názvom Čmáranice alebo Muž, ktorý liezol na strom, určené na chvíle samoty a premýšľania o živote, láske aj neláske, stretnutiach, miestach, ktoré zmizli a chvíľkach, čo sa nezopakujú. Autor mal stále pri sebe papier, na ktorý si celé roky zachytával pri rôznych príležitostiach myšlienky a pocity. Knihu dopĺňajú jemné ilustrácie a grafika Mareka Ormandíka.
Ľudovít Didi: Príbehy svätené vetrom
Slovart, Bratislava
Autentická kniha pestrých príbehov z rómskeho prostredia napísaná pôvabne insitným, rómskym variantom magického realizmu. Dej sa krúti okolo široko rozvetvenej rodiny Róma Ondráša, ktorá tvorí galériu typických postavičiek s neľahkými osudmi, kde sa viac hladuje, než hoduje, viac špekuluje, než pracuje, kde však nikdy nechýba zmysel pre humor a radosť zo života. (ba, blau)