ne František Halmeš.
Registráciu neumožňuje najmä fakt, že veľa sporiteľov nie je dôchodkovo poistených a Sociálna poisťovňa teda nemôže presmerovať časť ich odvodov na osobné dôchodkové účty v súkromných správcovských spoločnostiach uvedených na zmluvách. Táto prekážka bráni v registrácii absolútnej väčšine problémových zmlúv.
Neuznané zmluvy sa týkajú najmä nezamestnaných, ktorí nie sú v Sociálnej poisťovni prihlásení ako dobrovoľne poistené osoby, a nikto teda za nich odvody neplatí. Rovnaký problém z registráciou zmluvy môžu mať aj začínajúci živnostníci, ktorí počas prvého roku podnikania odvody platiť nemusia a túto možnosť využívajú.
Jediná cesta, ako aktivovať svoju zmluvu s dôchodkovou firmou pre nepoistené osoby, je prihlásenie sa v Sociálnej poisťovni ako dobrovoľný platca odvodov.
Halmeš tvrdí, že sporiteľ na penziu získa informáciu o tom, či bola jeho zmluva v Sociálnej poisťovni zaregistrovaná, priamo u dôchodkovej správcovskej spoločnosti, s ktorou ju podpísal.
Dôchodkové firmy však túto informáciu na počkanie poskytnúť nemôžu. Odvolávajú sa na ochranu dôverných informácií. Napríklad ING Dôchodková správcovská spoločnosť informácie o osobnom dôchodkovom účte sporiteľovi poskytne po jeho identifikovaní sa podľa zabezpečovacích prvkov, ktoré začne poštou distribuovať až o pár týždňov.
Sociálna poisťovňa dovčera zaevidovala vyše 271-tisíc platných zmlúv medzi sporiteľmi a dôchodkovými správcovskými spoločnosťami. Spolu ich na trhu pôsobí osem, no zatiaľ len tri majú viac ako 50-tisíc klientov, čo je zákonom stanovené minimum. Ostatné majú na dosiahnutie tejto hranice čas do septembra 2006. Ak to nestihnú, zaniknú a ich klienti aj so svojimi úsporami prejdú ku konkurencii.