Ak si hľadáte zamestnanie, môžete sa pri výberoch na rôzne pozície vo firmách stretnúť aj s psychologickými testami. Niektorí ľudia sa ich boja, prekáža im predstava, že by otázky mohli zasahovať aj do súkromných sfér ich života. Sú totiž testy, ktoré skúmajú iba veci úzko súvisiace s pracovnou problematikou, ale aj také, ktoré sa týkajú osobnostných vlastností človeka a tie sa môžu skúmať aj hlbšie idúcimi otázkami. Pre obsadenie určitých pracovných pozícií môže byť veľmi dôležitá napríklad schopnosť zvládať stres, a preto sa skúmajú napríklad aj reakcie človeka na rôzne záťažové situácie.
"Každý testovaný by mal byť upozornený na to, že môže prestať odpovedať na otázky, ak má pocit, že test príliš zasahuje do jeho súkromia," myslí si psychológ z brnianskej firmy Motiv Roman Slobodník. "Ale ak potrebujem testovaním zistiť, či má testovaný človek napríklad dostatočnú sebareguláciu, bežný test to neodhalí. Ale pretože testovanie sa samozrejme dá aj zneužiť, odborníci si musia tento problém dobre strážiť."
Niektorým ľuďom naopak testy neprekážajú - sú totiž pre- svedčení, že ich môžu "oklamať" a zvýšiť tak svoje šance na prijatie do zamestnania, o ktoré majú záujem. "Záleží na metódach," tvrdí Roman Slobodník. "Niektoré sú lepšie zostavené, a pri iných je cieľ taký zrejmý, že testovaný môže odpovedať tak, aby dosiahol taký výsledok testu, aký sa mu hodí."
Väčšina ľudí, ktorí s psychologickým testovaním prichádza do styku, zhodne tvrdí, že na testy sa síce dá pripraviť, ale ak sú testy profesionálne urobené, musela by to byť veľmi podrobná a dôkladná príprava. Otázky skúmajúce určité vlastnosti sú totiž pripravené v rôznych kombináciách a tak psychológovia vidia, kedy sa človek úmyselne štylizuje do nejakej polohy.
Žiadny test samozrejme nemôže absolútne vykresliť nejakého človeka a všetky jeho vlastnosti a schopnosti. Vždy je iba skúškou myslenia alebo stereotypov správania, ktorá poukazuje na isté osobnostné rysy.
Niektoré spoločnosti preto testy radšej nepoužívajú. "Naša spoločnosť sa radšej spolieha na štruktúrované pohovory kombinované s referenciami o kandidátovi," hovorí konzultantka spoločnosti Target Mariana Turanová. "Ale ak si to klient vyžaduje, zadáme testovanie svojmu externému spolupracovníkovi. Vždy však treba dôkladne vyšpecifikovať, čo by klient chcel podrobnejšie u kandidáta zistiť - manažérsky potenciál, alebo napríklad schopnosť motivovať ľudí. Väčšinou tu ide skôr o vlastnosti, ktoré sú spojené s profesiou a pracovnou pozíciou."
Odborníci hovoria, že dobre pripravené testy poskytujú informácie o povahových vlastnostiach, schopnostiach a predpokladoch pracovníka alebo uchádzača o miesto, a preto umožňujú aj posúdiť jeho vhodnosť na danú funkciu alebo jeho rozvojový potenciál.
Dnes sa psychologické testy používajú tiež v rámci podnikových zisťovaní rozvojového potenciálu zamestnancov, prípadne pri kurzoch, ktoré majú zvýšiť ich profesionálnu úroveň. Takže pravdepodobnosť, že sa s testovaním v jednej či druhej podobe stretnete je pomerne veľká.