Prospech školákov alebo ich poznámky už nie sú len záležitosťou detí a ich rodičov. Zaujímajú sa o ne aj veľké firmy.
Jeden z mobilných operátorov napríklad počas polročných vysvedčení prišiel s ponukou pre výnimočných žiakov a študentov v podobe paušálu Jednotkár. Žiakom základných a stredných škôl, ktorí mali na januárovom vysvedčení známky do priemeru 1,5 a zo správania jednotku, ponúkol ako odmenu 25 minút a 25 SMS správ navyše v cene paušálu. Jednotkára si mohli aktivovať aj vysokoškoláci, tí však bez ohľadu na dosiahnutý prospech.
Na známky na vysvedčeniach zareagovala aj spoločnosť Tatralandia v Liptovskom Mikuláši. Všetkým jednotkárom dovolila počas letných prázdnin vždy v piatok vstup zadarmo.
Aguathermal v Senci zase ponúkol v čase polročných vysvedčení bezplatný vstup žiakom, ktorí dostali poznámku do žiackej knižky. K tomu dostali ešte aj koláč a džús zdarma. "Chceme upozorniť deti na to, že dostať poznámku v škole, ale aj v živote, je normálne. Samozrejme, treba si z nej zobrať ponaučenie," povedala organizátorka akcie Mariana Kapráliková.
Riaditeľa Základnej školy na Mlynskej ulici v Senci Vladimíra Chríbika to pobúrilo. "Nie je dobré oceňovať žiakov za to, že robia v škole zle. Oceňovaní by mali byť tí, čo sa dobre učia a nevynechali ani jednu vyučovaciu hodinu," myslí si.
Podľa neho je veľmi potrebné snaživých žiakov odmeňovať, lebo v škole na to často nie je priestor. "My sme desiatim najlepším žiakom rozdali čokolády a chceme ich fotografie vyvesiť na našu internetovú stránku," hovorí Chríbik.
Niektorých učiteľov rozhnevala aj vlaňajšia internetová súťaž Slovak Telecomu o najvtipnejšiu a najpopulárnejšiu poznámku v žiackej knižke. Učiteľom robil problém fakt, že súťaž prebiehala počas školského roka. "Niektorí žiaci sa snažili naschvál vyrušovať, len aby dostali nejakú poznámku. Občas ma dokonca prosili, aby som si nejakú vymyslel," hovorí učiteľ, ktorý si neželá byť menovaný. Navrhuje, aby v budúcnosti súťaž, ak už má byť, prebiehala na základe starých, už zapísaných poznámok.
Čo hovoria na podobné súťaže žiaci a čo učitelia? Nie je neetické, ak reklama sľubuje niečo deťom a pritom jej účelom je ťahať peniaze z vrecák rodičom? Plus niečo o tom, ako sa na školách udomácnil mobil a ako ho deti vedia pri vyučovaní „využiť“.
Dočítate sa v utorok, v denníku SME