
ILUSTRAČNÉ FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
BRATISLAVA – Podľa prieskumu združenia VISIO, ktoré robí prieskumy pre televíziu Markíza, mala Markíza v 47. týždni sledovanosť 52,1 %, v tom istom týždni však podľa prieskumu, ktorý pripravuje STV, mala Markíza len 41,8 %. Presný údaj, ktorý je hlavne pre dodávateľov reklamy dôležitý, na Slovensku neexistuje.
Kým západná Európa používa na určovanie sledovanosti relatívne najpresnejšie peoplemetre už niekoľko rokov, na Slovensku stále prevláda denníčkový systém alebo zisťovanie prostredníctvom telefonátov.
„Bez peoplemetrov sme ako bez rúk. Až keď tu budú peoplemetre, budeme investovať do pôvodnej tvorby,“ tvrdí Vladimír Železný, ktorý chce z TV Global vytvoriť konkurenčnú televíziu Markízy. „Denníčkový systém slúži najsledovanejšej televízii. Keď si rodina sadne k denníku a premýšľa, čo sledovala v poslednom týždni, spomenie si len na prevažujúce sledovanie. Ale to, že počas filmu niekoľkokrát prepli na inú televíznu stanicu, už nezaznačia. V Európe denníky posilňovali hlavného vysielateľa o 9-11 percent. Pri nástupe peoplemetrov sa tie pomery zmenili,“ povedal Železný.
Tri za peoplemetre
Za zavedenie peoplemetrov je aj STV a TA3, s ktorými sa Global predbežne dohodol na spoločnom úsilí za vybudovanie peoplemetrov.
„Predpokladáme vznik občianskeho združenia alebo obchodnej spoločnosti so zastúpením jednotlivých televíznych subjektov. Vo chvíli, keď dôjde k zmluvnej dohode, spoločne vyhlásime tender na prevádzkovanie peoplemetrov,“ povedal Richard Rybníček, generálny riaditeľ TV Global.
Pri STV by peoplemetre slúžili aj na to, aby zistili, kto platí a kto neplatí koncesionárske poplatky. „Televízie potrebujú presné a jednotné dáta pre zadávateľov reklamy. Peoplemetre pomôžu upraviť situáciu na reklamnom trhu a ukážu skutočnú,“ povedal generálny riaditeľ TA3 Martin Lengyel. On sám je ochotný ísť do projektu, ktorý navrhuje Železný, a to aj v prípade, že Markíza alebo STV odmietnu. „Je dôležité, aby sa projekt čo najskôr spustil,“ dodal. Stanovisko Vladimíra Repčíka k tomu, či aj Markíza pristúpi k peoplemetrom, sa nám nepodarilo získať.
Môžu ohroziť Markízu
„Peoplemetre najmenej pomôžu televízii Markíza. Vždy pomáhajú slabším, respektíve pomáhajú, ak je trh rozvinutý a ide o detaily,“ tvrdí riaditeľ vydavateľstva Strategie Pavel Hapák.
„Meranie sledovanosti pomocou peoplemetrov by prinieslo objektívnejšie kritériá pre reklamné agentúry, ktoré by tak vedeli lepšie posúdiť, kam a kedy sa im oplatí investovať, hovorí riaditeľka kancelárie licenčnej rady Jarmila Grujbárová. Podľa nej by na zavedenie peoplemetrov mali tlačiť všetci, ktorí podnikajú v reklame. „Nevidím nijaké zábrany. Ani zo strany STV, ktorá tvrdila, že nemôže vstupovať do združení. Podľa občianskeho zákonníka to je možné. Ani financie by nemali byť neprekonateľným problémom, náklady na zavedenie peoplemetrov si môžu televízie medzi sebou rozdeliť,“ povedala Grujbárová.
MIRKA HOROBOVÁ