TRENČÍN - Mestský úrad v Trenčíne zaplatí za organizovanie svojho chodu viac ako 4,7 milióna korún firme, ktorú vybral bez konkurzu. Zmluvu na prípravu projektu za 2,34 milióna korún podpísal so spoločnosťou S&H Ware ešte bývalý primátor Trenčína a dnešný minister obrany Juraj Liška z SDKÚ.
Nezávislý poslanec Róbert Lifka hovorí, že spôsob, akým sa S&H Ware k zákazke dostala, je podozrivý. Mesto si totiž od firmy najskôr objednalo len poradenské služby pri spracovaní podmienok konkurzu na "projekt procesnej integrácie" mesta. Výstup za 240-tisíc korún však údajne nemohlo použiť, keďže firma mu odmietla udeliť autorské práva.
František Sádecký z právneho oddelenia mestského úradu hovorí, že Trenčín mohol výstup použiť, iba ak by zákazku na reorganizáciu mestského úradu zadal priamo S&H Ware. Preto Liška s firmou spomínanú zmluvu podpísal.
V čase, keď mesto podpisovalo s firmou S&H Ware prvú zmluvu, bol predsedom finančnej komisie dnešný primátor Trenčína Branislav Celler. Konateľom S&H Ware je jeho sused František Sakaláš. Obaja sú aj členmi Demokratickej strany. Neskôr ako primátor Celler postupoval rovnako ako Liška a s S&H Ware podpísal ďalšiu zmluvu bez súťaže. Tentoraz bolo jej obsahom uskutočnenie projektu - za 2,142 milióna.
Vo firme pracuje ako konzultant aj Ľubomír Pošvanc, otec odborníka mestskej finančnej komisie Matúša Pošvanca, ktorého na tento post tiež odporučila trenčianska DS.
Celler si myslí, že trenčianske firmy by nemali byť znevýhodňované len preto, že "niekto je niečí sused a angažuje sa v politickej strane". Sakaláš hovorí, že jeho spoločnosť získala zákazku na základe kvalitnej práce. "Ja som bol člen DS, keď niektorí terajší poslanci boli ešte súdruhmi," hovorí.
Dnešný predseda finančnej komisie mesta Ján Krátky z KDH hovorí, že okolnosti pridelenia zákazky môžu vyvolávať dojem klientelizmu. Je presvedčený, že na zákazku malo mesto vypísať konkurz.
"Otázka je, či takýto postup nebol dohodnutý už vopred," hovorí si nezávislý poslanec Lifka.
"Ide o podobný prípad ako na ministerstve vnútra a ukazuje sa, že podobné nevhodné praktiky sa šíria aj v samospráve," hovorí Emília Sičáková-Beblavá, prezidentka Transparecy International Slovensko. Podľa nej má tento prípad znaky klientelizmu, ktoré by sa "dali vyvrátiť iba serióznou verejnou súťažou".
Peter Kunder z Aliancie fair play si myslí, že v tomto prípade "všetky znaky nasvedčujú tomu, že môže ísť o klientelistické konanie". Predstavitelia mesta Trenčín podľa neho nemôžu dokázať, že peniaze použili najefektívnejším spôsobom. "Ten zaručuje len verejná súťaž."
Predstavitelia tretieho sektora si myslia, že Úrad pre verejné obstarávanie by mal preveriť, či nebol porušený zákon, lebo podobné prípady sa môžu opakovať.