Pekinská predavačka ponúka svoj tovar cudzinke. Čína v decembri prejavila ochotu vývozným clom čiastočne regulovať vývoz svojho textilu. Reagovala tak na tlak USA a EÚ. FOTO - ČTK/AP |
"Objemy dovozov za prvé dva mesiace sú alarmujúce," citovala agentúra Reuters talianskeho ministra priemyslu Antonia Marzana. Čína zrušenie kvót na dovoz textilu od januára využila a svoj export na európske a americké trhy zvýšila. Svoj návrh chcú Taliani tlmočiť na summite EÚ 22. až 23. marca.
Podľa Marzana by Európska únia mala zakročiť, aby sa zabránilo masívnemu poškodeniu európskeho textilného a odevného priemyslu. Čínsky textil je v únii osobitným problémom a aj po zrušení kvót sa naň vzťahuje špeciálny monitorovací systém. Ten zaručuje, že vprípade, ak by hrozila ujma domácemu priemyslu, môže na dovoz z Číny uvaliť obmedzenia. "Tento boj nie je založený na vyššej kvalite, ale na nízkej cene, ktorú si európski výrobcovia nemôžu dovoliť," vyhlásil Marzano.
Podľa európskeho komisára pre obchod Güntera Verheugena s názorom Talianov súhlasia aj Španielsko, Grécko a Portugalsko. Najmä posledne menovaná krajina dáva rastúcu nezamestnanosť za vinu expanzii textilu z Číny, ktorý uštedril domácemu priemyslu tvrdú ranu.
Podporu Taliansku prisľúbil aj francúzsky minister obchodu Francois Loos. Predpokladá sa, že krajiny ako Nemecko, Dánsko a Švédsko budú mať zdržanlivý postoj. Dôvodom môže byť, že mnohí európski investori majú svoje textilné fabriky v Číne, kde sa presťahovali za lacnejšou pracovnou silou.
Európa sa neobáva len útoku Číny na ceny textilu, ale aj na jeho kvalitu. Príkladom je napodobňovanie drahých značiek známych európskych výrobcov a dizajnérov pochádzajúcich z Číny. Taliansko sa preto dohodlo s Francúzskom na spoločných krokoch vedúcich k ochrane duševného vlastníctva a značiek na úrovni Európskej únie.
Doterajšiu liberalizáciu obchodu s Európskou úniou dokázala najlepšie využiť práve Čína, ktorej export v oblastiach, kde už boli zrušené kvóty, vzrástol v rokoch 2001 až 2003 takmer o 100 percent.
Podiel Číny na svetovom obchode je už teraz pomerne vysoký - takmer 20-percentný. Svetová obchodná organizácia očakáva, že o dva roky bude jej podiel na trhu 50-percentný. S visačkou Made in China bude teda každý druhý výrobok predávaný v obchodoch na celom svete. (tc)