Takmer 16-tisíc ľudí na Slovensku nemá ukončené základné vzdelanie, prvá viac ako stovka z nich využila možnosť dokončiť si hoTrieda ako každá iná - lavice, stoličky, tabuľa a krieda. Len žiaci majú viac rokov ako školopovinné deti, niektorí sú starší ako ich učiteľka. Patria k tým tisíckam, ktoré si nedokončili ani základnú školu, ale uvedomujú si, že bez nej budú stále odkázaní na sociálne dávky. Majú väčšie ambície, chcú pracovať, prekonať pocit zbytočnosti, chcú mať peňazí aspoň toľko, aby nemuseli klopať na dvere sociálnych úradov. Tieto ambície vôbec nie sú malé a podľa prvých výsledkov, pre nie-ktorých aj neprekonateľné. Bariéry sociálneho zázemia, životného štandardu, neviery v samého seba, ale aj lenivosti a nedisciplinovanosti neprekonali viacerí zo 140 prihlásených v septembri minulého roka. Stále je však oveľa viac tých, ktorí zostali.
Zvykajú si na pravidelnosť
Pilotný kurz na získanie základného vzdelania je spoločným projektom Ministerstva školstva SR a Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR. Trvá desať mesiacov. Vyučovanie prebieha v šiestich základných školách v SR päť dní v týždni. Dospelí žiaci sa učia 30 hodín týždenne, desať hodín z nich je venovaných konzultáciám a individuálnej práci. Podľa priebežných hodnotení majú najradšej matematiku, prírodopis, dejepis a geografiu. Uvítali by aj cudzí jazyk, telesnú či hudobnú výchovu. "Cieľom individuálnej hodiny je umožniť učiteľom individuálny prístup k žiakom, pripraviť ich na ďalší deň alebo ich doučovať," vysvetľuje Mária Nogová zo Štátneho pedagogického ústavu, ktorý je odborným garantom projektu. Prvé skúsenosti podľa jej slov nasvedčujú, že treba zlepšiť schopnosti účastníkov kurzu komunikovať a vyjadrovať vlastný názor ústne a písomne.
Chcú viac
Riaditeľ Základnej školy v Michalovciach Severín Činčár považuje projekt za jednoznačne užitočný: "Všetko, čo sa robí pre nadobudnutie vedomostí a vzdelania má svoje opodstatnenie a výsledky sa postupne dostavia," konštatuje. V škole, ktorú vedie, začalo so štúdiom dvadsať dospelých nezamestnaných, traja odišli, lebo si našli prácu v zahraničí. Ostatní už zažili aj polročné hodnotenie: "Najslabšie výsledky boli z chémie a fyziky," hovorí S. Činčár. Podľa neho v budúcnosti ešte treba doriešiť niektoré problémy, napríklad pokračovanie v štúdiu na stredných odborných učiliš-tiach. V tom s ním súhlasí aj riaditeľ Základnej školy v Zborove Eliáš Soroka. Tam chodí do 9.B a 9.C spolu 32 dospelých žiakov. Začínali štyridsiati, ôsmi z rôznych dôvodov skončili. Tí, ktorí zostali, majú záujem pokračovať v študijných odboroch, aby sa raz stali napríklad záhradníkmi, pekármi, cukrármi, stolármi, murármi, zváračmi a podobne. Najprv však musia zvládnuť základnú školu. "Raz sa v triede zvrtla diskusia na takú úroveň, že sa učiteľ ocitol v pozícii obvineného a nevedel ich uspokojiť," spomína E. Soroka: "Zrazu však vstala žena, ktorá sa dovtedy nijako neprejavovala. Skôr útla, no s hlasovým fondom, ktorý by nahradil aj obecný rozhlas. Najprv zrevala, potom v niekoľ-kominútovom monológu v rómčine povedala svoje spolužiakom a tí sedeli do konca hodiny ticho, akoby boli prikovaní k stoličkám." Napriek rôznym situáciám je presvedčený, že keď budú po skončení kurzu zo školy odchá-dzať, pedagógov zasiahnu rovnaké pocity, ako pri rozlúčke s bežnými žiakmi školy. Učitelia aj ich žiaci si na seba zvykajú a hľadajú cesty komunikácie. "Aj oni sú pre nás novou skúsenosťou," hovorí riaditeľ zborovskej školy. A hoci sa vzdelávanie dospelých líši od vzdelávania detí, predsa len niektoré pravidlá, ako triedna kniha, klasifikácia, evidencia, platí tam aj tam. A nielen to: "Tešia sa, keď im z času na čas dovolím ísť do telocvične. Niekedy zas treba zakročiť tvrdšie," konštatuje E. Soroka. Tiež si myslí, že projekt má svoj zmysel nielen pre získanie nových vedomostí, ale "projekt je aj o tom, že sa učia nejakej pravidelnosti, že si postavia ciele nielen na zajtra, ale aj do ďalšej budúcnosti. Navyše môžu byť príkladom pre vlastnú rodinu, svoje deti. Ak sa projekt skončí tým, že aspoň štvrtina získa stálu prácu, môžeme povedať, že bol úspešný," konštatuje riaditeľ a dodáva: "Na získanie možnosti pracovať treba aj niečo vykonať."
Eva Reiselová