v nasledujúcich dvoch-troch rokov.
Čo je Shared Service Centrum?
Shared service centrum vykonáva podporné aktivity pre rôzne obchodné organizácie. Môžeme sa naň pozrieť ako na špecializovanú pobočku, ktorá preberá funkcie back office a ponúka kombináciu rozsiahlej úspory nákladov, efektívnosti a flexibility.
Väčšina shared service centier pokrýva najmä finančné činnosti. Zabezpečujú rôzne operácie, akými sú všeobecné účtovníctvo, účtovanie pohľadávok, záväzkov a iné. Hlavným kritériom je veľký objem transakcií, ktoré môžu byť štandardizované a vyžadujú minimálny kontakt so zákazníkmi.
V poslednom čase sa aj Slovensko stáva cieľovou stanicou nadnárodných spoločností, ktoré tu otvárajú svoje shared service centrá. Slovensko ponúka pomerne vzdelanú populáciu s celkovo dobrou znalosťou cudzích jazykov, najmä medzi absolventmi univerzít, ako aj výhodné mzdové náklady pre tieto spoločnosti. Akokoľvek, ak chcú medzinárodné organizácie na Slovensku založiť shared service centrá, ktoré pokrývajú aj "exotické" jazyky, mali by si najskôr zabezpečiť dôkladný prieskum, či sa ľudia spĺňajúci ich po-žiadavky na trhu nachádzajú.
Aké sú hlavné výzvy v oblasti ľudských zdrojov?
Na založenie shared service centra je nutné mať vhodnú pracovnú silu. Nájsť tých správnych ľudí za prijateľné náklady je jednou z hlavných výziev pre shared service centrá.
Ideálne je, ak sú zamestnanci mladí a multilinguálni so solídnym vzdelaním a všeobecným ekonomickým prehľadom. Práca pre shared service centrá v stredoeurópskom regióne má oveľa väčšiu prestíž ako v západnej Európe. Pracovať pre nadnárodnú spoločnosť v tejto geografickej oblasti je ešte stále veľmi atraktívne, čo znamená, že multilinguálni absolventi univerzít majú záujem zastávať v tomto prípade aj nemanažérske pozície.
Každá spoločnosť, ktorá chce založiť shared service centrum na Slovensku, by mala spolupracovať s personálno-poradenskou spoločnosťou s relevantnými skúsenosťami v tejto oblasti. Rastúca konkurencia zahraničných investorov, ktorí hľadajú zamestnancov so znalosťou viacerých jazykov spôsobuje, že musia oslovovať svojich budúcich zamestnancov prostredníctvom mediálnych kampaní, kontaktovaním univerzít a vysokých škôl, ako aj zaujímavými pracovnými inzerátmi v novinách.
Lokálne personálno-poradenské spoločnosti vám môžu poskytnúť hodnotné informácie a podporiť vás pri nábore kľúčových ľudí. Taktiež môžu urobiť prieskum trhu, podložiť ho konkrétnymi údajmi o počte univerzít, absolventov a jazykovej vybavenosti. Sú schopné poradiť, pre ktorý región sa rozhodnúť v závislosti od funkcie centra, ako aj požiadaviek na zamestnancov. Nie každá poradenská spoločnosť je schopná kompetentne poradiť, ako aj sprevádzať celým procesom, preto je dôležité rozhodovať sa na základe referencií a skúsenosti či už spoločnosti, alebo jednotlivých konzultantov.
Dana Blechová,
Senior Consultant
IVENTA Slovakia Management Consulting