ej miere o zahraničné videoprogramy s českým dabingom. Ich základnými charakteristikami sú:
* konkrétnosť a pomerne široké tematické zameranie,
* vzdelávanie s humorom,
* spolupráca pri ich tvorbe s významnými vzdelávacími inštitúciami ,
* dĺžka trvania v priemere od 12 - 30 minút,
* manuály pre účastníkov aj trénerov.
Aj spoločnosť Trenkwalder Management Partners, s.r.o., začala od roku 2000 využívať videoprogramy ako doplnok svojich tréningových vzdelávacích aktivít.
Hoci sa osvedčili, účastníci tréningových programov opakovane zdôrazňovali, že by chceli mať k dispozícií cielené videoprogramy s problematikou ,,svojej" organizácie, napríklad
z predaja konkrétnych produktov a služieb a s reáliami slovenského prostredia.
Aj preto sme ešte v roku 2002 pripravili projekt realizácie videoprogramov pre kľúčových
klientov. Predstavujú unikátny projekt, ktorý vznikol na základe dlhoročných skúseností v oblasti tréningov a vzdelávania.
Sú to cielene pripravené videoprogramy zamerané na konkrétnu problematiku klienta. Nemajú byť a ani nie sú náhradou za tréningy a vzdelávanie či školenia pracovníkov, sú však ich významným doplnkom. Práca s videoprogramom si vyžaduje využitie poznatkov z tréningov, na ktorých sa pracovníci zúčastnili. Videoprogramy sa dajú tiež používať v období, keď tréningy neprebiehajú. Ich cieľom je poskytnúť pracovníkom materiál pre nácvik a upevňovanie poznatkov, postupov a metód, s ktorými sa oboznámili na tréningu a ktoré by mali vniesť do svojej každodennej praxe.
Obsah a štruktúra videoprogramov je zvyčajne nasledovná: úvod do problematiky sprostredkúva moderátor - sprievodca programom. Celý program je postavený na modelových situáciách. Jednu skupinu tvoria príklady situácií, ako sa to nemá robiť, v ktorých sa poukáže na najvážnejšie chyby. V druhej skupine sú simulované optimálne prístupy a efektívne postupy. Na záver je celá proble-
matika zhrnutá, aby sa
podporil proces zapamätania. Videoprogramy majú plánovaný čas trvania približne 20 minút, manažérske môžu mať o 5 až 10 minút viac. Ku každému programu patrí aj textový a elektronický manuál.
Prínosom takto koncipovaných videoprogramov je:
* Cielenosť, ľahká zapamätateľnosť a dostupnosť pre pracovníkov.
* Použitie v období, keď sa nekonajú tréningy a školenia nadriadenými trénovaných pracovníkov.
* Možnosť použitia (po zaškolení) týchto programov aj nadriadenými, nielen špecializovanými lektormi.
Na základe dlhodobej spolupráce v oblasti tréningových programov sme pripravili prvé videoprogramy pre spoločnosť Prvá stavebná sporiteľňa. Išlo o špecializované tréningové videoprogramy zamerané na predaj produktov a služieb tejto spoločnosti.
Na základe doterajších skúseností s prípravou, realizáciou a využívaním cielených videoprogramov môžeme povedať, že ich tvorba sa osvedčuje najmä pre spoločnosti s väčším počtom zamestnancov napríklad v oblasti predaja, služieb zákazníkom a podobne. Typickými spoločnosťami, pre ktoré je efektívne využívať tréningové videoprogramy, sú najmä finančné inštitúcie, poisťovne, banky, ale aj telekomunikačné spoločnosti, call centrá, spoločnosti s rýchloobrátkovým tovarom a podobne.
Tematické oblasti, pre ktoré je vhodné použiť pôvodný cielený videoprogram, sú najmä komunikačné zručnosti, oblasť predaja (napríklad obchodné rokovanie, získavanie klientov, riešenie konfliktov a sťažností klientov), oblasť riadenia (motivovanie a hodnotenie pracovníkov, tímová práca, vedenie porád, efektívna prezentácia) a podobne. Kľú-čovým momentom pri tvorbe efektívnych videoprogramov je dôkladná znalosť konkrétnej firmy, jej cieľov a zámerov, produktov a služieb, ako aj jej systému vzdelávania.
Nemenej dôležité sú aj spolupráca pri tvorbe scenárov videoprogramov, ,,produkčné zázemie" realizácie, kvalitný režisér a kameraman, vhodní predstavitelia, ktorí účinkujú v programe, zvuk a hudba, spracovanie počítačovej grafiky a podobne. Samozrejmou súčasťou sú aj kvalitne spracované príručky pre účastníkov tréningu - s praktickými úlohami na precvičovanie témy, ako aj metodická príručka pre lektorov - trénerov.
Vytvorenie účinného a efektívneho videoprogramu nie je jednoduchá záležitosť a vyžaduje si úzku súčinnosť dodávateľ-skej vzdelávacej firmy na jednej strane a na druhej strane adresáta, to znamená firmy, pre ktorú je pripravený. Doterajšie skúsenosti však potvrdzujú, že investície vložené do tejto oblasti sú efektívne.
PhDr. Lívia osvaldová, CSc.
Trenkwalder Management Partners Group, s.r.o.