Každý podnikateľ by mal rád k dispozícii nástroj, ktorý by mu pomohol minimalizovať náklady na nápravu chýb, ktoré môžu vznikať počas jeho podnikateľskej činnosti. My vieme, že v zásade sú tri oblasti - etapy podnikateľskej činnosti, v ktorých môžeme vykonávať kontrolu kvality za účelom nápravy chýb, a to pri organizácii, produkcii
a predaji.
V prípade akéhokoľvek podnikania môžeme hovoriť, že prvou etapou je vo všeobecnosti základná idea - podnikateľský zámer a hlavné atribúty jeho naplnenia: plánovanie, právne zabezpečenie, finančné zabezpečenie, zabezpečenie ľudských zdrojov, štruktúra podniku a podnikania, t. z. koncept alebo organizácia spoločnosti. Druhou etapou je marketingové overenie, registrácia a starostlivosť o zákazníkov, produkcia a jej finančné zabezpečenie, t. z. produkčný proces alebo produkcia spoločnosti. Treťou etapou je kontrola kvality procesov, produktov a ich korekcia, certifikácia a konečný predaj produktov zákazníkom. Tieto tri etapy tvoria aj takzvanú produkčnú líniu.
Cena za nápravu chýb je vysoká
Všimnime si teraz, čo sa deje v jednotlivých etapách pri zistení chýb. Najhoršia situácia, aká môže podnikateľa postihnúť je, že chybu našiel zákazník, ktorý si už daný produkt kúpil. Je pritom vysoko pravdepodobné, že pôjde o sériovú chybovosť. Cena za nápravu chyby je veľmi vysoká, musí sa vymeniť výrobok, podnikateľ získava zlú povesť na trhu, miesto prílevu nových klientov nastáva ich odliv a veľmi ťažko sa získava späť pôvodné postavenie na trhu. O trochu nižšie náklady na nápravu chýb sú, ak sa problém zistí vlastnou kontrolnou činnosťou hotového produktu a procesu, ktorým je to spôsobené. Okrem škôd na zákazníckej verejnosti, ktoré tu už nepristupujú, sa však musí nahradiť celý výrobok, resp. proces. Teda je opodstatnené tvrdiť, že ak chybu nájdeme v tretej etape podnikania, tak náklady na nápravu chýb sú často likvidačné z pohľadu ďalšieho podnikania. O čosi nižšie náklady na nápravu chýb môžeme vidieť v oblasti produkčného procesu, t. j. druhej etape podnikania, a teda ak sa problém objaví a odstráni priamo v produkčnom procese a jeho zabezpečení, napríklad nájdením chyby pri nákupe vstupných surovín. Dobrý marketingový prieskum taktiež znižuje náklady na odstránenie chýb. Najnižšie náklady na odstránenie chýb sú v prvej etape podnikateľskej činnosti.
V extrémnom prípade je to aj upustenie od podnikania ak zistíme, že náš zámer by nemal šancu uspieť. Dá sa povedať, že táto náprava nás nestojí takmer nič, ale šetrí nám obrovské náklady, ak by sme zlý zámer doviedli až do tretej etapy. V tejto prvej etape, etape s najnižším nákladom na nápravu chýb sa však nachádza aj najímanie zamestnancov. Bohužiaľ, stále pretrváva priorita investovať do najmodernejších a najkvalitnejších technických zariadení a technológií, avšak investícia do ľudských zdrojov, kde náprava chýb je najmenej náročná na finančné prostriedky, je stále ešte na okraji záujmu podnikateľského prostredia. Pritom práve nekvalitný ľudský potenciál môže spôsobiť chybovosť v druhej a veľmi často aj v tretej etape podnikania.
Výkonnosť, osobnosť, motivácia, vedomosti
V teórii spoľahlivosti platí jeden princíp, a to ten, že spoľahlivosť celého systému limituje jej najslabší článok a nie ten najlepší. Venujme teda pozornosť kvalite každého článku hneď na začiatku jeho zapojenia do systému. Toto je teda zásadný cieľ Performie - zvládať a odstraňovať chyby pri najímaní zamestnancov, vytvoriť z ľudských zdrojov jeden z najkvalitnejších článkov podnikateľskej spoločnosti a minimalizovať tým nápravu chybovosti v podnikateľskej činnosti. Performia sa zameriava na kontrolu konceptu a pomáha odstraňovať chyby už na začiatku.
Ako vlastne funguje Performia a čo skúma, že dokáže mať výsledky? Performia je systém testov a dotazníkov, ktorý dáva odpovede na zásadné otázky ohľadom ľudských zdrojov. Performia je v prvom rade zameraná na výkonnosť, ďalej na osobnosť, motiváciu a až v štvrtom rade na vedomosti. Otázka výkonnosti je prvoradá a dáva nám odpoveď, či je daná osoba produktívna a či môžeme od nej očakávať konkrétne výsledky činnosti. Svojím spôsobom to môže byť aj "amnestia" na ostatné ukazovatele, pretože produktívny človek má spravidla v poriadku etiku a je lojálny a jeho motivácia nie je zameraná len na tú najnižšiu zložku - peniaze. V prípade osobnosti, Performia odhalí, či sa daná osoba hodí na požadovanú pozíciu, mieru jej lojality a schopnosť tímovej práce. Pri motivácii zase dostanete odpoveď na otázku, ako je daná osoba
orientovaná. V princípe rozlišujeme dve polohy: orientácia smerom dnu (osoba je zameraná na seba, t. j. aby ona dostávala peniaze, výhody, pozornosť a pod.), v podstate to znamená dostávať a nie dávať. Orientácia smerom von (odovzdávať svoje vedomosti a schopnosti, pomáhať, byť ochotný a pod.) čo znamená, že osoba nie je zameraná na tie najnižšie zložky motivácie ako sú peniaze a osobné výhody, ale častokrát sa zhosťuje svojej pozície ako svojho poslania. Vedomosti sú poslednou skúmanou oblasťou, pretože sa dá povedať, že každá špecifická pozícia vyžaduje aj špecifické vedomosti, pričom vo všeobecnosti platí zásada, že ak sa nejedná o vysoko odborné činnosti, tak pri dobrých výsledkoch v prvých troch častiach, sa daná osoba rýchlo dokáže zaučiť na nové pracovné pozície. A okrem toho všetci dobre vieme, že v dnešnej dobe sa bez kontinuálneho štúdia a vzdelávania len ťažko udržujú existujúce pozície.
Štefan Matús
U-MAN Slovakia, s. r. o.