. "Hľadáme ľudí všetkých kvalifikácií a profesií. To je výhoda automobilového
priemyslu," konštatoval v polovici februára na stretnutí s novinármi generálny riaditeľ PSA Peugeot Citroen, Alain Baldeyrou. Zdôraznil, že hľadajú ľudí obdarených schopnosťou pracovať v tíme a tiež takých, ktorí majú radi autá. "Ak sa vo vás neskrýva kúsok vášne pre autá, mali by ste ísť robiť niekde inde," odkázal s jemným nadhľadom A. Baldeyrou.
V roku 2004 boli obsadzované predovšetkým vyššie technické pozície určené pre pracovníkov so vzdelaním v oblasti strojárstva, automatizácie, robotizácie, elektroniky a kvality. Zatiaľ našlo v trnavskom závode prácu takmer 660 ľudí, v tomto roku by malo byť prijatých ďalších 725. Podľa slov riaditeľky pre ľudské zdroje Barbary Šípošovej, sústredia sa predovšetkým na nábor výrobných pracovníkov z radov kvalifikovaných i nekvalifikovaných robotníkov.
Nových zamestnancov hľadali a hľadajú prostredníctvom úradov práce, personálnych agentúr, vlastnej webovej stránky, ale aj náborového centra a personálnej inzercie.
Každý záujemca o prácu v PSA prejde vstupným pohovorom a technickým testom. Ak uspeje, nasleduje osobný pohovor, kde sa dozvie aj vyhodnotenie testu. Kto podpíše zmluvu, zaradí sa do školiaceho procesu. "Málokto odmieta prácu pre plat, väčšina ho prijíma," konštatoval A. Baldeyrou, konkrétne podmienky však neuviedol.
Francúzsky jazyk nebol podmienkou pri prijímaní ani na vyššie technické pozície. Viac sa cení odborná kvalifikácia a skúsenosti vo výrobnej sfére. Dvojmesačný jazykový kurz vo Francúzsku už absolvovalo 350 ľudí, v súčasnosti získava nové poznatky viac ako 160 pracovníkov na stážach vo Francúzsku. Tie môžu trvať jeden mesiac, ale aj jeden a pol roka. Vzdelávajú sa i v školiacich centrách na Slovensku. Barbara Šípošová zdôraznila, že pre každého je pripravený individuálny tréningový plán.
Nábor vyšších technických pracovníkov pokračuje aj v tomto roku. "Momentálne intenzívne hľadáme kandidátov na pozície vedúci údržby, elektroúdržbár, retušér, údržbár geometrie a monitor," vymenúva manažérka náboru PSA v Trnave Daniela Záhorská.
Od marca sa začína prvá vlna hromadného náboru nekvalifikovaných robotníkov pre strediská montáž a zvarovňa. Na tieto pozície nie je potrebné technické vzdelanie, stačí výučný list. Pri výbere sa budú používať špeciálne testy, ktoré pozostávajú z jedenástich odborných cvičení a praktických simulácií. Podobne sa testujú aj pracovníci vo Francúzsku. Zmysel pre detail, precízna práca, zodpovednosť a profesionálna hrdosť - to sú vlastnosti, ktoré musí mať uchádzač o prácu vo výrobe. "Budeme zisťovať 26 spôsobilostí - poznávacích, osobnostných, vzťahových," hovorí D. Záhorská. Upozorňuje, že nejde o klasické psychologické testy. Po písomných nasledujú testy zručnosti. Všetky sú zamerané na pozornosť, schopnosť vnímať, vykonávať rutinné, monotónne práce. Pri testoch zručnosti sa dá zistiť nielen či človek vie pracovať rutinne a bezpečne aj v strese, ale napríklad aj kto má líderské schopnosti, kto je individualista, kto sa vie či nevie prispôsobiť tímovej práci.
"Presne o rok budeme vyrábať naše prvé auto," začal svoje vystúpenie pred novinármi riaditeľ projektu Trnava PSA Peugeot Citroen Alain Baldeyrou. Závod v Trnave by mal byť najmodernejším v celej sieti PSA. Nové autá by z neho mali vychádzať zásluhou takmer 3,5 tisíca zamestnancov.
Eva Reiselová