Kde sú tie časy, keď sa človek pre-súval iba svojou vlastnou silou. Najskôr na vlastných nohách, potom na chrbte skrotených zvierat. Vždy jeden a jeden. Neskôr, v ranných časoch motorizmu sa už ukrývalo pod kapotami áut pár kopytníkov. Kam by sa naozaj zmestili, ťažko povedať, no kedysi bolo synonymom výkonu označenie v konských silách, krátko a stručne v koňoch. Určite ste už niekde videli nielen skratku k - označu-júcu jednotku kôň, ale aj ks - konská sila či hp - horsepower. Postupne výkon rástol až na čriedy. Vlastne stáda, keďže sa kôň stal domestifikovaným zvieraťom, na rozdiel od divých mustangov, preháňajúcich sa v čriedach. Mimochodom, výkon. To je, podľa fyzikálnych definícií práca za čas, teda Joul za sekundu = Watt, vyjadrené vzorcom: kg.m.s-2/s. Zložité, príliš zaváňajúce matematikou, čo väčšine ľuďom "nepasuje". Vari aj preto sa dnes mnohým zdá, že žijeme v dobe elektrickej. Veď aj výkon motorov fungujúcich na benzín, či naftu, sa udáva vo wattoch a ich tisícnásobkoch - kilowattoch. Ako kedysi výkon elektrických motorov a samozrejme, turbín poháňajúcich generátory na výrobu elektriny. Prečo to všetko? Pretože pred časom prišla medzinárodná sústava jednotiek SI, ktorá všetky druhy práce a
z nej odvodeného výkonu zjednotila pod jeden kabát. Takže pre zjednodušenie. Preto sa začali kone a konské sily premieňať a udávať vo wattoch a kilowattoch. Lenže nie je kôň ako kôň. Jeden grošovaný, druhý gaštanový pejo, tretí čierny krásavec alebo hnedo-čierny vraník alebo aj belko, sivko či rôzne kombinovaný. Ale nejde iba o farbu. Jeden je dostihový arabský plnokrvník, druhý huculský "ťažkoodenec". A tak to bolo aj v prípade prevodov.
Po nakuknutí do (dnes už historických) publikácií môžete zistiť: že jeden kôň (britský) má v medzinárodnej prevodovej tabuľke 745,699872 wattov (prípadne to je 746,043 wattu pri použití prevodu výkonu z vodnej energie) no a potom 735,4988 wattu v metrickej prevodovej tabuľke. Čo si vybrať? Posledná hodnota je v rámci spomínanej sústavy SI, čiže jeden kôň je približne 735,5 wattov, zao-krúhlene 736. Jeden človek vyvinie výkon približne 100 wattov. To je aj odpoveď na otázku v úvode - sedem až osem chlapov za jedného koňa. Pri opačnom prevode je 1000 wattov rovných 1,359622 (1,36) koňa. Ťažké na zapamätanie, však? Keď navyše pripomenieme, že sa pred časom vyrábali autá s motormi, ktoré mali pekné "okrúhle" hodnoty výkonu - ako inak v "koňoch".
Ale motorista, človek štvorkolesový (výnimočne aj dvojkolesový, ak máme na mysli motocyklistov) si nevie dosť dobre predstaviť, čo to tie watty vlastne sú a stále sa nevie roz-lúčiť s označením výkonu v koňoch. (Asi nám tí nepárnokopytníci počas existencie ľudstva poriadne prirástli k srdcu.) Pritom je to iba bazírovanie na tradíciách. Lebo výkon nie je nič iné, ako fyzikálna skalárna veličina, ktorá charakterizuje rýchlosť konania práce. Hm, pre bežného smrteľníka, ktorý už dávno zabudol maturitnú látku z fyziky je to ešte asi stále priveľmi zložitá definícia. Tak teda ešte jednoduchšie:
Ak sa v istom časovom intervale vykoná isté množstvo práce (hoci pomocou ľudských svalov, alebo napríklad spaľovacieho motora), hovoríme, že je to priemerný výkon. Ak teda váš motor zvládne vykonať túto prácu za kratší čas, ako druhý, má väčší výkon. Ľudia povedia: má viac konských síl. Pričom disponuje väčším počtom kilowattov, (desiatky až stovky, ak sa pohybujeme v rovine osobných a nákladných vozidiel.) ako jeho konkurent. Jednoduché, však? A čo je okamžitý výkon? Takmer to isté, ako priemerný, ak sa časový interval blíži k nule. V praxi sa stále mení, veď autá takmer neustále zrýchľujú, či spomaľujú. Ľudsky a zrozumiteľne - nás zaujíma skôr maximálny výkon, ktorý výrobcovia udávajú pri istom počte otáčok motora za minútu. Tým sa dajú jednotlivé autá (presnejšie motory) porovnávať - aspoň papierovo. Viac kW znamená väčší výkon. Je všetko identické, keď sú hodnoty rovnaké? Takmer. Lenže nie celkom, lebo jeden motor má rovnaký výkon pri vysokých otáčkach, druhý pri nízkych. Ktorý je na tom lepšie? Záleží od toho, na aký účel a v akom vozidle sa používa. Príklad?
Vo formule jeden jazdia monoposty rýchlo, potrebujú veľkú zmenu rýchlosti, najmä akceleráciu. Dnes sa používajú vysokootáčkové motory s maximom okolo 16 000 až 19 000 otáčok za minútu. Ich výkon je približne 800 "koní" - aj viac. Rovnaký výkon majú napríklad ťažké nakladače, dumpery, buldozéry. Chodia však pomaly - ale majú veľkú ťažnú silu. Teda moment sily, presnejšie obrovský krútiaci moment udávaný v newtonmetroch - Nm pri nízkych otáčkach. Dokážu veľa utiahnuť, odtlačiť, odviezť. Formula by to nedokázala. Vlastne iba čiastočne, aj to by sa museli podstatne zmeniť prevody medzi motorom a nápravou. Ale načo? Na to sú práve určené nízkootáčkové motory. Toto v praxi zatiaľ využívajú najmä vznetové motory. Disponujú vyšším krútiacim momentom pri nízkych otáčkach. V praxi to znamená "raketový" štart oproti zážihovým motorom, keď naskočí zelená. Pri vyšších rýchlostiach však už majú "navrch" benzínoví konzumenti. Áno, výkon motora je dôležitý - najmä ak hovoríme o rýchlosti. Krútiaci moment zasa pri zrýchľovaní, prekonávaní prekážok v teréne, ťahaní prívesu. A čo je lepšie? Vyšší výkon, alebo vysoký krútiaci moment? Jeden bez druhého nemôžu existovať. Vznetové motory majú vyšší krútiaci moment, zážihové motory disponujú vyššími použiteľnými otáčkami a zväčša väčším výkonom pri rovnakom objeme motora. A podobných porovnávaní a porovnaní by sme mohli uviesť viac. Stačí, veď poznatky pre prax sme už povedali.
Na jedno však určite nezabudnite: nech budete akokoľvek duriť a preháňať "stádo koní" pod kapotou, vždy vydajú výkon v kilowattoch. Napriek norme SI a potrebe udávania výkonu vo wattoch a jeho násobkoch, sa výrobcovia nechcú koní pod kapotou vzdať. Neustále používajú oba údaje. Aj preto, že "koní" je viac. A tradícia je tradícia. Aby sa vám ľahšie pamätali aspoň niektoré údaje, pomôže malá tabuľka. n