BRATISLAVA - Prevádzkovateľovi káblovej televízie UPC hrozí, že bude potrebovať veľa peňazí aby si zachoval súčasný počet zákazníkov. Slovak Telecom, ktorý UPC prenajíma podzemné káble, od neho žiada trojnásobne vyššie ceny za prenájom než doteraz. UPC buď zaplatí, alebo investuje do vlastných káblov. Pomoc hľadá na telekomunikačnom aj protimonopolnom úrade.
Káblovému operátorovi sa v marci skončí nájomná zmluva a Slovak Telecom je ochotný kontrakt predĺžiť, len ak za miesto v potrubí s drôtmi zaplatí viac. UPC sa teraz k prípadu odmieta vyjadriť a nie je jasné, či niektorí jej zákazníci prídu oprogramy, alebo za ne budú musieť platiť viac. Firma sa však už vlani v auguste obrátila na Protimonopolný úrad. Úrad podľa jeho hovorcu Miroslava Jurkoviča teraz posudzuje či Telecom výpoveďou neobmedzí odbyt káblového operátora a či nezneužíva svoje dominantné postavenie na trhu.
Úrady pravdepodobne prípad do konca marca, keď sa končí nájomná zmluva, nedoriešia. "Už vlani sme si vyžiadali podklady a ďalšie vyjadrenia, tento spor však zatiaľ nebol doriešený," povedal agentúre SITA hovorca Telekomunikačného úradu Roman Vavro. Obe strany podľa neho v súčasnosti o spore rokujú a mali by sa pravdepodobne čoskoro dohodnúť.
Podľa informácií denníka SME Telecom žiada za voľný priestor v káblovodoch trojnásobok súčasných sadzieb. "Po analýze nákladov sme zistili, že pri súčasných podmienkach sa nám káblovody prenajímať neoplatí," povedal hovorca Slovak Telecomu Radoslav Bielka. Podľa neho by firma mohla voľný priestor využiť napríklad na poskytovanie rýchleho internetu.
Bývalý štátny monopol zvyšuje firme UPC ceny za káblovody práve v čase, keď sa jej začalo dariť v predaji rýchleho internetu. UPC Telecomu úspešne konkuruje lacnejším pripojením cez káblovku najmä v Bratislave, kde má vyše 10-tisíc klientov. Tento rok ohlásil, že službu sprístupní v Trnave, Žiline a Košiciach.
Telecomu, ktorý podľa prezidenta spoločnosti Miroslava Majoroša považuje rýchly internet za svoju prioritu, sa za minulý rok podarilo získať vyše 30-tisíc nových zákazníkov. V porovnaní s káblovým operátorom pokrýva oveľa väčšie územie. Službu si môže objednať nielen 423-tisíc ľudí v hlavnom meste, ale vyše 2,9 milióna záujemcov na celom Slovensku.
(dc)