ILUSTRAČNÉ FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ |
Jedným z mnohých dokumentov, ktoré sú nevyhnutné na zaregistrovanie dovezeného ojazdeného auta na Slovensko, je tzv. certifikát konformity. Ten však nie je až také ľahké získať a pri niektorých značkách áut to ani nie je možné.
Na tento doklad je potrebné myslieť už pri kúpe auta v zahraničí a vyžiadať si ho od predajcu. Cena, za ktorú predajca certifikát vystaví, je 100 eur. V prípade, že sa auto kupuje od súkromnej osoby alebo autobazár nie je ochotný vystaviť certifikát, vodič oň požiada importéra danej značky na Slovensku. Aj u neho však môže naraziť na problém.
S ťažkosťami sa stretol aj majiteľ Opla, ktorý si auto doviezol z Česka a o certifikát požiadal slovenského importéra. "O certifikát som požiadal pred vyše troma týždňami, pričom prevozné značky sa vydávajú len na mesiac. Certifiktát stále nemám a značky mi končia o dva dni, teda auto nebudem môcť používať vôbec. Zároveň si nemôžem byť istý, že doklad vôbec dostanem. V tom prípade by som kúpené auto mohol použiť maximálne na súčiastky," hovorí majiteľ auta. Cena, ktorú zaplatí za doklad, je pritom 5000 korún.
Zástupca výrobcu Opel na Slovensku tvrdí, že zvyčajne certifikáty vybavujú do dvoch týždňov. "Doklady však vyhotovuje náš partner pre východnú Európu, ktorý je v Budapešti, čo proces môže predĺžiť," reagoval Juraj Bruckner zo spoločnosti Opel. Certifikáty pre značku Chevrolet, ktorú tiež zastupujú, však vystavia v ten istý alebo na druhý deň.
Na to, že v niektorých prípadoch nie je možné certifikát vystaviť, upozorňuje na svojej internetovej stránke aj Renault Slovensko. V tom prípade vráti majiteľovi auta naspäť 5000 korún zo 7-tisícového poplatku za vystavenie certifikátu. Nezabezpečuje ani úradný preklad vydaného certifikátu do slovenčiny.
Záujemcovia o dovoz áut značky Fiat musia rátať s tým, že potrebný certifikát na Slovensku nezískajú. Importér Fiatu na Slovensku ani v Česku takúto službu neposkytuje. Jedinou možnosťou je, že doklad dostanú priamo od predajcu v zahraničí, inak dovoz takéhoto auta nemá význam.
Napriek tomu, že väčšina domácich predajcov certifikáty vystavuje, s niektorými ročníkmi alebo modelmi môže byť problém.
"Problémy môžu byť len s niektorými staršími ročníkmi, napríklad modelmi Escort. Inak certifikáty konformity vystavujeme od 10 až 14 dní za poplatok 3900 korún," povedala Veronika Maťášová zo Summit Motors Slovakia, oficiálneho importéra vozidiel Ford.
Koľko stojí certifikát konformity u importérov vybraných značiek
Ford | 3900 Sk | 10 až 14 dní |
Peugeot | 2000 Sk | asi 3 týždne |
Opel | 5000 Sk | 2 týždne |
Chevrolet (resp. Daewoo) | 5000 Sk | 1 až 2 dni |
Fiat nevystavuje
Renault | 7000 Sk | mesiac a viac |
Citroen | 2500 Sk | týždeň až dva týždne |
Čo je to Certifikát konformity?
Ide o doklad, ktorý potvrdzuje zhodu vozidla s typom, ktorému bolo udelené typové schválenie v EÚ. Certifikát konformity (COC, CEE) sa nazýva aj ako "osvedčenie o zhode vozidla". Automobily vyrobené po roku 1998 by mali mať automaticky schválenú globálnu homologizáciu.
Ak bolo vozidlo schválené v EÚ, úrad už len vydá rozhodnutie o uznaní typového schválenia ES (certifikát). Vystavuje ho výrobca alebo reprezentant značky v danej krajine. Bez certifikátu konformity obvodný úrad dovezené auto na Slovensku nezaeviduje.
Ako skontrolovať globálnu homologizáciu?
Na výrobnom štítku vozidla hľadajte malé "e" s indexom (napr. 1 = Nemecko, 27 = Slovensko) a číslo smernice 1970/156, 1998/14 alebo 2001/116. Automobil bez týchto údajov nie je typovo schválený, preto sa ešte pred jeho kúpou informujte, či vám importér alebo výrobca je schopný vydať certifikát konformity. Ak nemáte istotu, auto radšej nekupujte. Výrazne sa predraží jeho dovoz a prihlásenie, keďže auto musí byť osobitne preskúšané. Cena za preverenie v autorizovaných skúšobniach stojí do 50-tisíc korún.