
K pozitívnemu záveru roka neprispela decembrová odstávka výroby v U.S. Steel Košice. V dôsledku celosvetovej recesie oceliarstva očakáva výroba kovov na Slovensku v najbližších mesiacoch najväčší pokles zo všetkých primyselných odvetví .
FOTO – TASR
Rast exportných odvetví, nízky prílev zahraničných investícií a obavy z recesie na hlavných odbytových trhoch. Tak by sa dal stručne opísať rok 2001 v slovenskom priemysle.
Produkcia priemyslu nadviazala na rast z posledných mesiacov roka 2000, no nedosiahla už jeho dvojcifernú úroveň. Podľa výsledkov jednotlivých odvetví dobiehal priemysel zaostávanie v spotrebných odvetviach, ktoré vyplýva z jeho predošlej orientácie na ťažkú výrobu. Slovensko tak bolo v roku 2001 prevažne montážnou dielňou vyspelých krajín, ktoré sa už preorientovali na odvetvia s oveľa vyššou pridanou hodnotou.
Výraznejšiemu rastu týchto odvetví na Slovensku bráni aj nedostatočný prílev zahraničných investícií v oblasti high-tech. Zatiaľ čo agentúra Czechinvest bola vyhlásená za najlepšiu agentúru na získavanie zahraničných investícií, slovenská Sario za zmietala v nevyjasnených akcionárskych vzťahoch a škandále, ktorý vyústil do zmeny na jej vedúcom poste. Prílev investícií na zelenú lúku bol nižší ako v susedných krajinách a o to výraznejšia je hrozba európskej recesie pre slovenských exportérov. Tí v snahe udržať sa na trhoch, predávajú aj na úkor svojich marží, čo nie je dlhodobo udržateľné.
Nedostatok nových investícií sa prejavil aj prehĺbení závislosti nielen priemyslu, ale i celej ekonomiky od výroby v bratislavskom závode Volkswagen. Augustová celozávodná dovolenka automobilky už tradične otriasa výsledkami celkovej produkcie a zahraničným obchodom. Tentoraz boli dopady o to väčšie, že v nasledujúcich mesiacoch výroba v plnom rozsahu plynule nenabehla, v dôsledku chystaného prechodu na nový model VW Polo.
Celková produkcia za prvých desať mesiacov roka 2001 vzrástla o 5,5 percenta. Absolútne najvyšší rast 31,3 percenta vykázalo odvetvie výroby elektrických a optických zariadení. S rovnakým výsledkom 15,7 percenta skončila za prvých desať mesiacov výroba kože a kožených výrobkov a producenti gumy a plastov. Tradične vysoký príspevok k rastu priemyslu (15,4 percenta) si zachovala textilná a odevná výroba. Obvyklý ťahúň – výroba dopravných prostriedkov, sústredená najmä do bratislavského Volkswagenu, sa spomalila na 8,5 percenta.
TOMÁŠ KURTANSKÝ