BRATISLAVA – K prvému januáru tohto roka sa železnice rozdelili na Železnice SR a Železničnú spoločnosť (ŽS). Štátny podnik Železnice SR bude spravovať dopravnú cestu a akciovka ŽS bude vykonávať komerčnú dopravu. Vytvorenie dvoch železničných podnikov vyplýva z Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, ktorý začiatkom minulého roka schválila vláda.
Na transformáciu získali železnice súhlas všetkých svojich domácich i zahraničných veriteľov. Tieto inštitúcie zároveň odobrili rozdelenie pohľadávok medzi oba podniky. Cudzie zdroje železníc podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozefa Macejka predstavujú približne 45 miliárd korún pri ich celkovom majetku 73,6 miliardy korún.
Na budúce Železnice SR prejde väčšia časť záväzkov z úverov, ako aj všetky pohľadávky voči štátu za nesplatené výkony vo verejnom záujme z rokov 1994 až 1997 a 1999 až 2001.
Do Železničnej spoločnosti boli pridelené len tie úvery, ktoré sa použili na obstaranie rozvojových programov, napríklad na nákup, modernizáciu a prestavbu koľajových vozidiel. Spoločnosť vznikla nepeňažným vkladom pôvodných železníc. Spadá do nej divízia železničných koľajových vozidiel, osobnej prepravy, nákladnej prepravy, tatranské lanové dráhy, obchodno-prekládkové centrum, odúčtovňa tržieb a ústredie. Celková predbežná hodnota nepeňažného vkladu do ŽS je približne 26 miliárd korún, z toho divízia železničných koľajových vozidiel tvorí 20,6 miliardy korún.
Zakladateľom Železníc SR a súčasne aj 100-percentným akcionárom ŽS je Slovenská republika, v mene ktorej bude konať ministerstvo dopravy. Orgány oboch spoločností sa budú vymenúvať na začiatku tohto roka.
Vláda očakáva od projektu rozdelenia železníc vyššiu ekonomickú efektívnosť a sprehľadnenie finančných nárokov na štátne prostriedky. Postupné uplatňovanie projektu transformácie a reštrukturalizácie železníc by malo zároveň vytvoriť podmienky na liberalizáciu tohto druhu dopravy, čo umožní v budúcnosti vstup iných subjektov na trh.
(tasr)