BRATISLAVA. Čerstvé pečivo zvykne byť v obchodoch najvzdialenejšie od vchodu. Reťazce sa tak spoliehajú, že cestou za rožkami alebo chlebom si zákazník kúpi aj tovar, ktorý pôvodne neplánoval nakupovať.
Ide iba o jeden z mnohých trikov, ktorými obchodníci ovplyvňujú podvedomie zákazníkov, aby u nich minuli čo najviac peňazí. Ďalší, menej známy, je napríklad umiestnenie menších dlaždíc do uličiek s drahším tovarom, aby zákazníci s košíkom spomalili.
Denník SME zozbieral dvadsaťdva trikov, s ktorými sa dennodenne stretávame pri nakupovaní a mnohé si ani neuvedomujeme.
1. Priveľké nákupné košíky
Nákupný vozík, ktorý bol prvýkrát skonštruovaný v roku 1938, je zámerne väčší než priemerný týždenný nákup. Poloprázdny košík zákazníka núti kupovať viac, ako reálne potrebuje.
Analytik obchodu z agentúry Terno Ľubomír Drahovský pripomína, že veľké košíky útočia najmä na pocity zákazníka. „Kupujúci vidí, že ostatní zákazníci majú plný kôš, a preto má pocit, že aj on musí nakúpiť toľko potravín.“
2. Umelo vytvárané asociácie
Obrovské plagáty s červeným nápisom „zľava“ pripomínajú, že kupujúci je na správnom mieste. Začína sa to už na parkovisku. Hneď ako vstúpi do predajne, červenú asociáciu má stále podvedome uloženú a je viac naklonený nákupu načerveno označených výrobkov. No chyták je v tom, že nie vždy sú všetky zlacnené.
3. Ovocie a zelenina pri vchode
Hoci sa mäkké ovocie či zelenina neskôr obúchajú ťažšími výrobkami, ktoré zákazník kúpi, toto oddelenie je väčšinou blízko vchodu. Sýte farby a omamná vôňa dokážu človeka príjemne naladiť. A pokiaľ kupujúci zdravé potraviny nakúpi hneď na začiatku, následne má tendenciu míňať viac aj na nezdravé pochutiny.

4. Privítanie kvetmi
Kvetiny sú umiestnené blízko vchodu a oproti ovociu a zelenine, no zvyčajne zasahujú viac do priestoru. Takéto rozloženie má navodiť atmosféru obchodíka zo susedstva, v ktorom každý rád pobudne dlhšie.