Súdy o barlolámača

"Bez propagácie sa do sveta nedostaneme," vyhlásil v roku 1899 nájomca piešťanských kúpeľov Ľudovít Winter (1870-1968) a zostavil prvý prospekt v piatich jazykoch. Tisícky výtlačkov rozposlal lekárom podľa starostlivo zostaveného zoznamu. Zároveň chcel .

"Bez propagácie sa do sveta nedostaneme," vyhlásil v roku 1899 nájomca piešťanských kúpeľov Ľudovít Winter (1870-1968) a zostavil prvý prospekt v piatich jazykoch. Tisícky výtlačkov rozposlal lekárom podľa starostlivo zostaveného zoznamu. Zároveň chcel dať vytlačiť plagát s kresbou, ktorá by svetu ohlasovala uzdravenie chorého. Musel šetriť, nemohol o to žiadať známych umelcov, preto oslovil Arthura Heyera, začínajúceho grafika Rieglovej tlačiarne v Budapešti, aby vyjadril uzdravenie jedinou figúrou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Patentovaný barlolámač

Skicu muža v stredných rokoch, s dobovým účesom, fúzikmi a so zásterkou okolo bedier, stojaceho vo vode a lámajúceho barlu, vytvoril Heyer v secesnom štýle. Hotová bola za niekoľko dní. Keďže splnila Winterovu predstavu, hneď ju zaregistroval v obchodnej komore pre patentovanie ako symbol - logo piešťanských liečebných kúpeľov. Bolo to predvídavé rozhodnutie. Plagát Lámača barlí totiž spôsobil v Európe senzáciu a v mnohých krajinách sa ho pokúšali napodobniť či odkopírovať. Winter pred prvou svetovou vojnou aj v medzivojnovom období podával žaloby, aby chránil právo patentu - s úspechom v cudzine, doma len s veľkou námahou.

Procesy o symbol

Winter bránil značku kúpeľov zo všetkých síl. Vždy sa najprv pokúsil o zmier, listom požiadal kúpele i podnikateľov, ktorí v tejto oblasti pôsobili, aby značku nepoužívali. Až keď neakceptovali jeho výzvu, obrátil sa na súdy. Najznámejší proces o logo zviedol s kúpeľmi Trenčianske Teplice, ktoré si na symbol vybrali muža odhadzujúceho barlu ako oštep. Súd vyhral, Trenčianske kúpele rozhodnutie rešpektovali a zvolili si motív okrídlenej barly.

SkryťVypnúť reklamu

O značku barlolámača a piešťanského bahna sa Winter súdil aj v Nemecku, kde domáci producenti na etiketách s Lámačom barlí označovali nemecké bahno za liečivé a piešťanské bez liečebného účinku. Aj tento súd vyhral a obhájil dobré meno a tradíciu piešťanského bahna i kúpeľov.

V znaku mesta

"Symbol barlolámača kúpele v rôznych podobách používali a používajú dodnes," hovorí riaditeľ Balneologického múzea v Piešťanoch Vladimír Krupa. "Od roku 1945 je aj v znaku mesta Piešťany. Objavuje sa v reklamných materiáloch, na prospektoch, na hlavičkovom papieri, vinetách, nálepkách na kufre, dokonca ho vyrábali ako sošku - suvenír. Jeho podoba sa menila - od vyslovene secesného stvárnenia začiatkom 20. storočia až po funkcionalistické v tridsiatych rokoch."

SkryťVypnúť reklamu

Známa postava sa objavuje aj v piešťanskej architektúre, napríklad na reliéfoch liečebného domu Irma - na jednom vidno, ako sa chorý muž opiera o dve barly, keď namáhavo kráča do kúpeľov, na druhom je muž, ktorý stojí vo vode a láme barlu. Bronzový reliéf Lámača barlí je aj na priečelí hotela Thermia Palace, vidno ho aj na drobnostiach architektúry hotela, napríklad na kovaní dverí."

Vrchol reklamy

Winterovci kládli dôraz na propagáciu i prestíž kúpeľov. Aj keď ďalšie návrhy plagátov objednávali u významných umelcov ako Arpád Basch, Paola Carmosino, Vojtech Krón, Ivan Sors, umelecky najhodnotnejší bol prvý plagát Arthura Heyera. Plagáty tlačili na kriedovom papieri v budapeštianskej tlačiarni vo viacerých jazykových mutáciách - okrem nemčiny, maďarčiny i po anglicky, francúzsky, dokonca aj po švédsky, nórsky či ukrajinsky.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže slovenčina nebola úradným jazykom, nebol v nej vytlačený žiadny plagát. Časť plagátov dokumentuje vývoj symbolu barlolámača. Sú na nich rôzne podoby mladého muža s barlami, v pozadí liečebné domy Thermia Palace, Irma i dnes už neexistujúci kúpeľný dom Františka Jozefa. Piešťanské plagáty patrili medzi to najlepšie, čo na Slovensku vzniklo v oblasti reklamy.

Winterovci, ktorí sa zaslúžili o vybudovanie a rozkvet kúpeľov, kládli dôraz na budovanie mena a prestíž piešťanského liečebného zariadenia. "Plagáty mali premyslenú koncepciu, informovali návštevníkov o liečebných procedúrach určitými motívmi, fotografiami interiérov a exteriérov kúpeľných budov, i o honosnosti hotela Thermia Palace a liečebného domu Irma," vysvetľuje Vladimír Krupa. Zvyčajne bola na plagátoch aj mapka s vyznačenými spojmi do kúpeľov - z Viedne, Budapešti, Prahy či Poľska. Winterovci sa orientovali na európsku klientelu, predovšetkým na strednú a západnú Európu, ale aj na oblasť Škandinávie a do týchto krajín posielali propagačné materiály v ich jazyku." Dodnes sa zachovalo 16 typov plagátov, ktoré zreštaurovali a sú vystavené v Balneologickom múzeu.

SkryťVypnúť reklamu

Symbol v bronze

S návrhom stvárniť Lámača barlí do bronzu prišli Winterovci v roku 1930 po dohode s obcou Piešťany. Iniciovali aj výstavbu Kolonádneho (Skleného) mosta, pred ktorým bronzová socha stojí. Barlolámač je dielom bratislavského sochára Roberta Kühmayera. Vytvoril ho v roku 1933 a pred priečelie mosta umiestnil o rok neskôr. "Pôvodné návrhy plastiky kopírovali logo kúpeľov, teda muža stojaceho na jednej nohe a na kolene druhej láme barlu. Autor však kvôli statike stvárnil barlolámača ako muža stojaceho na oboch nohách a lámajúceho barlu v rukách - je to právo umelca," hovorí V. Krupa.

o o o

Ľudovít Winter zasvätil päťdesiat rokov svojho života prosperite kúpeľov. Ako životné krédo si vytýčil získať Piešťanom svetové meno. Podarilo sa mu to. Nikdy sa tejto myšlienke nespreneveril, ani v časoch najväčšieho utrpenia. Zmieril sa so stratou rodinných kúpeľov, pretrpel koncentračné tábory, do konca života znášal ústrky totalitného režimu, no oddanosť k piešťanským kúpeľom si zachoval až do smrti. Dnes má na liečebnom dome Zelený strom pamätnú tabuľu a jeho meno nesie hlavná ulica.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 666
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 6 202
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 036
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 430
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 4 237
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 002
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 768
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 328
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu