SME

Mýty o pracovnej (ne)mobilite Slovákov

Zamestnávatelia, ktorí horekujú nad nemobilitou Slovákov, zároveň požadujú vyššiu flexibilitu pracovného trhu. Chcú, aby prepúšťanie bolo čo najjednoduchšie a čo najlacnejšie.

Braňo Ondruš.Braňo Ondruš.

Autor je štátny tajomník Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny SR

O neschopnosti zamestnávateľov obsadiť každé vytvorené pracovné miesto sa dnes hovorí a píše denne.

Svedčí to o tom, že ide o vážny (nielen) ekonomický problém. Nejde totiž len o neobsadené miesta. Podľa firiem ich stovky či tisíce ani len nevytvoria, lebo radšej odmietnu zákazku, na ktorú jednoducho nemajú a nedokážu zohnať potrebných pracovníkov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dokonca aj vláda v programovom vyhlásení zdôrazňuje, že „nedostatok kvalifikovaných pracovníkov dnes predstavuje vážnu hrozbu pre ďalší rast slovenských podnikov“.

SkryťVypnúť reklamu

Preto naše ministerstvo pripravilo niekoľko legislatívnych i nelegislatívnych opatrení, aby bolo na Slovensku kvalifikovaných pracovníkov výrazne viac.

Zdá sa, že kľúčovým problémom je kvalita vzdelávania – nedokážeme síce nahradiť stredné odborné školstvo, ktoré nezodpovedá potrebám pracovného trhu, ale budeme výraznejšie investovať do kvalitných rekvalifikácií, aby si aspoň časť (najmä mladších) nezamestnaných prácu našla.

Prečo sa nám nechce dochádzať?

V súvislosti s novelou zákona o službách zamestnanosti sa však zdôrazňuje otázka pracovnej mobility.

Niet pochýb, že dochádzanie za prácou je jedným z fenoménov súčasnosti, avšak myslím, že otázka mobility pracovníkov sa preceňuje a neochota ľudí cestovať za prácou sa prehnane démonizuje.

Výsledkom takéhoto prístupu nikdy nebudú reálne a realizovateľné riešenia, iba zbytočné zvyšovanie napätia a väčší odpor ľudí. Preto treba zbúrať mýty, ktorých sú v tejto súvislosti v poslednom čase plné médiá. Nechuť ľudí cestovať, či dokonca sťahovať sa má totiž svoje konkrétne príčiny.

SkryťVypnúť reklamu

Za „normálne“ považujú dochádzanie za prácou najmä tí, ktorí ho denne absolvovať nemusia. Presedieť denne dve či tri hodiny v aute, vlaku alebo autobuse a osem hodín pracovať znamená, že ľuďom na rodinné povinnosti a regeneráciu ostáva už len pár hodín.

Hrozba meškania zvyšuje stres ľudí, lebo pre zamestnávateľov zápchy na cestách či výluky na železnici nie sú ospravedlnením a zamestnanci si musia takto stratený pracovný čas dodatočne odrobiť.

Nehovoriac o nákladoch, ktoré sú s cestovaním spojené. A firiem, ktorí ich zohľadňujú v plate, alebo dokonca na ne prispievajú, je ako šafranu.

Sťahovanie? Problém pre celú rodinu

Ešte zložitejšie je za prácou sa presťahovať. Ak niekto tvrdí, že to vyrieši finančná podpora zo strany štátu, nemá šajnu, o čom hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Presťahovanie ženatého muža či vydatej ženy si vyžaduje predošetkým nájsť vhodné zamestnanie pre partnera.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom G4RSJ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Mobilita
Odoberať tému

Súvisiace témy: Zákonník práce, Práca
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 137
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 112
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 911
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 988
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 687
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 102
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 035
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 538
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

S Kotlárom budeme naozaj potrebovať veľmi veľa detí.


13

Slovenská vláda oslávila 1. apríl po svojom.


Ingrid Kosová 3
Mariana Čengel-Solčanská. (Zdroj: ARCHÍV M.Č.S.)

Aký bol výstup na Kriváň v 19. storočí?


1

Strašne veľa sme sa včera dozvedeli o Slovensku a jeho najbližšej budúcnosti.


26
SkryťZatvoriť reklamu