Hlavnú cenu a sošku Zlatého Alexandra dotovanú odmenou v sume asi 1, 5 milióna korún udelila v nedeľu medzinárodná porota 38. ročníka filmového festivalu v severogréckom Solúne na čele s pôvodom českým režisérom Ivanom Passerom austrálskej snímke Cesta do Nhillu od Sue Brooksovej. Originálny film o zmätku, ktorý vypukne v neexistujúcej a zároveň veľmi reálnej austrálskej dedinke po autonehode štyroch postarších žien, nemá žiadnu hlavnú rolu a je postavený na striedaní situácií mnohých postáv. Osobitnú cenu poroty a Strieborného Alexandra s asi miliónom korún dostal turecký film Premet v rakve od Dervisa Zaima o príbehu bezdomovca, ktorý kradne autá a bažantov, až sa "prekradne" k záujmu médií. Postavu stvárnil turecký herec Ahmet Ugurlu, odmenený za najlepšiu mužskú rolu. Najlepšou herečkou festivalu sa stala mladá grécka star Lena Kitsopolouová za úlohu v "extrémnej love story" Bez sympatie s diablom (réžia Dimitris Athanitis). Cenu za réžiu si do Írska odviezol Paddy Breathnach za svoj príbeh muža prepusteného z väzenia, nazvaný Zišiel som. Shane Meadows a Paul Fraser, scenáristi britského filmu Dvadsať Štyri Sedem, boli vyznamenaní za scenár Meadowsovej snímky o smoliarskom vizionárovi. Hlavnú ceny poroty filmovej tlače Fipresci získal film Zimní spáči nemeckého režiséra Toma Tykwera za pôsobivé stvárnenie osudov piatich outsiderov v malej horskej dedinke. Americký film V spoločnosti mužov, považovaný za horúceho favorita, vyšiel naprázdno, pretože porote prekážal neodôvodnený cynizmus, s akým dvaja muži zaobchádzajú s invalidným dievčaťom. Záver festivalu poznamenala smutná udalosť - známy islandský režisér Fridrik Thor Fridriksson, ktorý tento rok v Karlových Varoch prekvapil dielom Diablov ostrov, spadol v značnom stupni opitosti v bare tak nešťastne, že utrpel zlomeninu lebečnej kosti a krvácanie do mozgu. Jeho stav bol po dvoch dňoch stále vážny.
Predseda poroty Ivan Passer kvitoval, že festival uviedol veľa kvalitných filmov, najmä z európskych krajín. Na väčšinu premietaní bolo vypredané, keďže i v Grécku hľadá publikum iné filmy, než aké sú uvádzané v bežnej distribúcii. Aj keď medzi historických hostí prehliadky v Solúne patria osobnosti ako B. Bertolucci, S. Bodrov, D. Croneberg, I. Szabó, P. Greenaway či J. Svěrák a K. Kachyňa, nie je to festival hviezd. Chýba mu medzinárodná tlač a chabý pokus o filmový trh nahrádzajú stánky štátnych inštitúcií a sponzorov. Sila festivalu bola však aj tento rok v tom, že dokázal spojiť umenie s aktuálnymi politickými otázkami. Hlavnými témami sa stali európsky nacionalizmus, právo na názor a ekonomická diktatúra. K hodnoteniu týchto aspektov sa vrátime v nasledujúcich dňoch.
Autor: Solún (Autor je stálym spolupracovníkom