V auguste tohto roku bol vládou prerokovaný dlhodobý model financovania diaľnic. Podľa tohto modelu má byť v prípade deficitného rozpočtu výstavba diaľnic krytá výlučne z úverových zdrojov a zo štátneho rozpočtu by sa hradilo len splácanie úverov. V tomto roku sa má preinvestovať priamo na výstavbu 10,6 mld Sk, 1,4 mld Sk má pokryť splátky úrokov a istín a asi 2 mld Sk je určených na výkup poľnohospodárskej pôdy. V budúcom roku sa má preinvestovať priamo na výstavbu 10 až 12 mld Sk, na splátky istín a úrokov má byť určených 4,5 mld Sk a 2,5 mld Sk má byť v budúcom roku použitých na výkup poľnohospodárskej pôdy.
Výstavba diaľnic bola v tomto roku zo štátneho rozpočtu krytá objemom 1,8 mld Sk, podstatná časť nákladov mala byť pokrytá v novembri pripravovanou emisiou zahraničných dlhopisov v objeme nad 200 mil. USD. Časť takto získaných prostriedkov mala byť určená na financovanie Eximbanky (70 mld USD), zvyšok (podľa dostupných správ 180 mil. USD) mal byť použitý na financovanie výstavby diaľnic. Prostriedky, ktoré mali byť získané touto emisiou, už boli čerpané úverom, ktorý poskytla Nomura, hlavný manažér pripravovanej emisie zahraničných štátnych dlhopisov. V praxi to znamená, že podstatná časť zdrojov získaná po emisii by bola vrátená Nomure. (190 mil. USD)
Odsun pripravovanej emisie na začiatok budúceho roku je spôsobený zhoršením ohodnotenia Slovenska, čo potvrdzujú i v Pravde uverejnené slová hovorcu MF SR, podľa ktorých by boli v súčasnosti takto získané prostriedky príliš drahé.
Pri pokračujúcej výstavbe diaľnic bude pritom potrebné zabezpečiť na krytie v budúcom roku plánovanej výstavby okrem horeuvedenej emisie ešte úvery vo výške 10 - 11 mld Sk, ďalších 5,11 mld Sk má byť čerpaných zo štátneho rozpočtu. Ich získanie z domácich zdrojov je pritom ťažko predstaviteľné po tom, aké problémy malo MF s refinancovaním rozpočtového deficitu a pri tom, že v budúcom roku bude musieť štát umiestniť dlhové cenné papiere vo výške 90 mld Sk. Len ťažko byť optimistom a očakávať, že na začiatku budúceho roku dôjde k zlepšeniu pohľadu zahraničných investorov na Slovensko. V prípade, že k takémuto zlepšeniu nepríde, bude pravdepodobne možné udržať súčasné tempo výstavby diaľnic iba za cenu zdraženia prijatých úrokov a z toho vyplývajúceho zvýšeného zaťaženia rozpočtu v rokoch budúcich.
Autor: Juraj Kováčik P67 value, spol. s r.o., Bratislava