P) a Nákladná automobilová doprava (NAD). Riaditelia novozaložených podnikov mali podpísať delimitačný protokol do 30. júna. Napriek povolenému odkladu o dva mesiace nie je doteraz podpísaný protokol a majetok bývalej SAD nie je rozdelený. Táto situácia výrazne ovplyvňuje prevádzkyschopnosť autobusov považskobystrickej mestskej hromadnej dopravy. Podmienky prepravy po komunikáciách spĺňa iba päť z 33 vozidiel, všetky sú však po ekonomickej dobe životnosti. Posledný autobus bol zakúpený pred siedmimi rokmi. "Už máme pripravený tzv. krízový cestovný poriadok, je otázkou času, kedy sa niečo stane. Len vďaka ochote a odbornosti vodičov sú autobusy schopné prevádzky. Pokiaľ sa nevyjasní, sme nútení obmedziť spoje a zároveň prepustiť šestnásť pracovníkov," hovorí Milan Briestenský, vedúci hospodárskeho strediska MHD. "Takmer v každom meste poskytuje dotáciu samospráva, bohužiaľ, v Považskej Bystrici takáto dohoda s mestom neexistuje. Napriek tomu, že ročne odvezieme takmer 11 miliónov ľudí, samozrejme, zväčša obyvateľov mesta, z toho odvezieme ešte tri milióny zdarma." Sociálne výhody, ktoré je SAD povinná poskytovať zo zákona, však nikto podľa vyjadrenia M. Briestenského neprepláca. V rozpočtovom provizóriu mesta na prvý štvrťrok budúceho roka sa zatiaľ neuvažuje o poskytnutí dotácie, ktorá by udržala MHD v prevádzkyschopnom stave. "Tohtoročná dotácia vo výške dvoch miliónov korún je v prepočte na odjazdený kilometer 1,33 Sk neúmerná suma oproti podnikom MHD v iných mestách, kde sa pohybuje dotácia až v rozmedzí od 12 do 20 korún na kilometer. Napriek tomu máme stratu za obdobie od začiatku roka iba dva a pol milióna, ale už naozaj nemáme žiadne rezervy, opakujem, hrozí kolaps." Nekoncepčné hospodárenie bývalého štátneho podniku SAD sa prejavuje aj v súčasnosti, a to neschopnosťou či neochotou dohodnúť sa v zmysle Zákona o štátnom podniku a podpísať deliminačný protokol, teda vyrovnať vzájomné pohľadávky. Nastávajúcej kríze v MHD však nepomôže podpis o rozdelení majetku, skôr poskytnutie finančnej pomoci. "Z krajského úradu sľúbili nejaké peniaze, ktoré však budú pridelené prímestskej doprave," konštatuje M. Briestenský. Na zimnú údržbu vozového parku, konkrétne autobusov MHD, sa vyčlenilo milión 200 tisíc korún, tie sa však použili v prevažnej miere na nákup pneumatík a nezamŕzajúcej zmesi.
Autor: SME-kuk