Ruským kriminalistom sa počas decembra podarilo aspoň čiastočne rozohnať mafiánske skupiny, ktoré v Togliatti tri roky ovládali predaj automobilov Žiguli. Výsledkom dva mesiace trvajúcej operácie pod názvom Cyklón je viac ako stovka trestne stíhaných osôb. V súdnych spisoch figuruje i 28 vrážd na objednávku, ktoré sú podľa kriminalistov spojené s automobilovým obchodom. Väčšina mŕtvych sú samotní zločinci, ktorí padli za obeť vojnám gangov, ale o život prišli i dvaja vedúci pracovníci AutoVAZ-u.
Polícia zhabala okolo päťsto nelegálne vystavených priepustiek do areálu závodu. Mafiánske skupiny totiž priamo dohliadali i na výrobu automobilov, v montážnych halách riadili podľa svojich potrieb prácu majstrov jednotlivých cechov a dávali pozor na svoj tovar od chvíle, keď opustil výrobný pás. V priebehu vyšetrovania sa potvrdilo, že do lukratívneho obchodu sa zapojili i príslušníci ochranky z ministerstva vnútra.
Expanzia mafiánov sa datuje od rokov 1993 a 1994, keď sa najväčšia ruská automobilka transformovala zo štátneho podniku na akciovú spoločnosť. Od toho času sa k fabrike zamestnávajúcej okolo 100 000 pracovníkov pridružilo ako parazit 360 firiem. Väčšina z nich buď priamo patrí, alebo je pod kontrolou štyroch najsilnejších mafiánskych skupín z Togliatti, vedených, ako sa v Rusku hovorí, autoritami podsvetia - Ruzlajevom (prezývka "veľký Dima"), Vdovinom ("parťák"), Iľjičenkom ("hravý") a Čečenom Šamadom. Tí postupom času ovládli nielen samotný predaj žigulíkov, ale predávali AutoVaZ-u i súčiastky vyrábané v subdodávateľských závodoch.
Hlavný zdroj ich rozprávkových príjmov, ktoré sa počítajú v desiatkach miliónov dolárov, však samozrejme spočíval v predaji hotových automobilov. Je výlučne súkromnou vecou akciovej spoločnosti, aký spôsob distribúcie svojho tovaru si zvolí. A AutoVAZ si "zvolil" za partnerov firmy, ktoré skupovali prakticky celú produkciu za veľkoobchodnú cenu a za maloobchodnú potom autá predávali jednotlivcom či spoločnostiam, od ktorých si kupoval auto drobný zákazník.
"Pôsobenie mafiánskych štruktúr okolo AutoVAZ-u nebolo žiadnym tajomstvom, ale všetka naša snaha niečo podniknúť sa zhora blokovala," povedal náčelník Úradu vnútorných vecí Togliatti Pjotr Trebunskich bez toho, aby konkretizoval "zhora". Ruské oznamovacie prostriedky však tvrdia, že na obchode mali svoj podiel aj vysokopostavení pracovníci závodu a mestskí hodnostári, vrátane napríklad šéfa dopravnej polície. Podľa náčelníka oddelenia pre boj s organizovaným zločinom v Togliatti Valerija Serebriakova sa podarí zbaviť banditov len v prípade reorganizácie systému predaja automobilov. Doteraz sa ich podarilo dostať len z areálu fabriky.
Autor: PRE SME - JAN TOBIÁŠ, Agentúra Epicentrum