Vláda SR očakáva, že novelizáciou zákona o DPH získa 2,2 mld Sk. Podľa jej návrhu by od 1.januára 1998 mali byť zvýšené sadzby DPH u viacerých druhov tovarov a služieb, ktoré doteraz mali túto daň, platenú koncovým spotrebiteľom, podstatne nižšiu. Medzi produktmi, ktoré môžu byť naďalej zaradené do zníženej sadzby DPH 6% sú aj "noviny, časopisy a periodiká, tiež ilustrované, prípadne obsahujúce inzerciu alebo reklamy, okrem tlačiarenských výrobkov, v ktorých reklama, inzercia a erotické a pornografické zameranie predstavujú jednotlivo alebo spolu viac ako 10% celkového obsahu tlačiarenského výrobku".
Z podmienky o 10%-nej hranici obsahu inzercie vyplýva, že sa takmer všetky periodiká presunú do základnej sadzby DPH 23% a vzhľadom na charakter tejto dane budú vydavatelia nútení zvýšiť ich predajnú cenu občanom ako koncovým spotrebiteľom. Ani snaha o "rozpustenie" tejto dane vo zvýšení ceny inzercie pre inzerentov nebude predstavovať úsporu pre čitateľov, ktorí budú musieť následne zaplatiť zvýšenie ceny (a tým aj DPH) u produktov inzerentov. Naviac, vydavatelia novín by sa tak dostali do riskantnej pozície presunu záujmu inzerentov o iné formy reklamného pôsobenia na trhu. Takýto posun by bol obdobným ohrozením pozície novín, ako je znížený záujem o ich nákup u občanov, spôsobený vyššou cenou jedného výtlačku.
Na základe Almanachu médií na Slovensku vychádzalo v roku 1996 na Slovensku viac ako 250 významnejších periodík. Z nich asi 180 zverejnilo informácie, podľa ktorých približne 15 periodík má náklad každého čísla viac ako 100 tis. kusov a viac ako 70 má náklad viac ako 10 tis. kusov. Celkovo tak vyšlo minimálne 430 mil. výtlačkov rôznych periodík.
Pri predpoklade, že v roku 1998 nedôjde k zásadnej zmene v týchto údajoch a za predpokladu 70% úspešnosti predaja jednotlivých periodík, by pri súčasných cenách tvorili celkové tržby približne 2 mld Sk. Objem vybratej zníženej sadzby DPH 6% by tak tvoril približne 113 mil. Sk. Zvýšením tejto sadzby DPH na 23% by sa objem vybratej dane zvýšil o 207 mil. Sk.
Podľa informácií zverejnených predstaviteľmi denníka SME by si však takéto opatrenie v spojení s ďalšími vyššími nákladmi (napr. cena papiera) žiadalo nárast ceny denníka zo 7 Sk na 9 Sk až 10 Sk a následne by došlo k poklesu predajnosti až o 20%. Ak použijeme tieto odhady (nová cena 9 Sk a predajnosť o 20% nižšia) za orientačný základ vývoja cien a predajnosti na všetky periodiká, potom by sa celkové tržby takmer nezmenili, a vydavatelia by za predaj získali len 2,05 mld Sk. Z tejto čiastky by však museli ako DPH odviesť až o 270 mil. Sk viac, než je objem DPH, ktorý je odvádzaný pri súčasnej cene a predajnosti novín. Dokonca ani v prípade zvýšenia ceny na 10 Sk by celkové príjmy vydavateľov z predaja novín očistené od odvedenej DPH nedosiahli súčasnú úroveň.
Autor: Xaver Gubáš, P67 value, s.r.o.