# Aké problémy má malé školstvo ?
"Dominuje ekonomický problém. Na konci septembra už bolo evidentné, že školy s peniazmi nevystačia, a to ani na základné veci. Posledný štvrťrok sa už dokonca rozpočtuje len na úrovni nejakých 45 percent, pričom sa ukázalo, že v čase, keď sa začína vykurovacie obdobie a finalizujú sa platby za priebeh celého roka, školy nielenže nedostanú žiadne prostriedky navyše, ale nedostávajú ani to, čo mali dostať. Stretol som sa s tým napríklad v okrese Sabinov, Bardejov a Prešov, v okresoch južného Slovenska, ale aj v oblasti Kysúc, Kysuckého Nového Mesta či Bytče."
# Čo to bude znamenať v praxi?
"To znamená, že budú musieť regulovať kúrenie, budú sa musieť zadĺžiť a preniesť platby do budúceho roka a budú musieť - a už aj začínajú - čeliť hrozbám energetických podnikov, pretože tie nebudú kúriť zadarmo. Druhá vec je, že školy nedostávajú prostriedky ani na havarijné situácie, jednoducho - vraj na nejaké zatečené strechy v rezerve ministerstva školstva peniaze nie sú."
# Aký ďalší problém je spoločný pre všetky malé školy?
"Napríklad mzdový problém. Z hľadiska priemernej mzdy sa rezort školstva v kontexte ostatných 14 rezortov pohybuje na predposlednom alebo na treťom mieste od konca. Veľmi negatívne sa v mzdovej oblasti prejavil inštitút špičkového pracovníka. Z návštevy viac ako 60 okresov, ktoré som absolvoval, môžem seriózne zovšeobecniť, že tento inštitút vyvolal v medziľudských vzťahoch na školách nedobrú atmosféru a svojím zameraním je pre ZŠ i SŠ veľmi nevhodný. V priemere ide o príplatok 2 500 až 3000 korún mesačne. Niekedy sa nariadenie obchádza tak, že škola berie prostriedky napríklad na dvoch-troch špičkových pracovníkov a vnútri školy ich prerozdeľuje medzi viacerých, alebo že tento "titul" rotuje a každých pár mesiacov ho poberá - spolu s vyššou odmenou - niekto iný z kolegov. Týmto sa problém zlepšenia mzdovej situácie v rezorte nevyriešil, naopak, vláda ho preniesla do vnútra kolektívov."
# Ako by ste riešili túto situáciu?
"Máme pripravený nový model financovania, obdobný, ako je to v iných vyspelých krajinách Európy, ktorý by mzdu v sektore vzdelávania odvodzoval od úrovne spotrebného koša. Predbežné výpočty ukazujú, že reálna mzda by takto mala stúpnuť okolo 800 korún mesačne, tzn. že v porovnaní s tým, čo majú učitelia dnes, by mala byť ich mzda vyššia zhruba o 1200 až 1400 korún."
# Aké ďalšie systémové návrhy pripravujete?
"Máme pripravený zákon o financovaní školstva, ktorý tu jednoznačne chýba. Jeho nosnou časťou a filozofiou je postup, ako tvoriť v tom-ktorom roku finančný vzdelávací štandard. Čiže tento zákon nedefinuje konkrétnu výšku ale definuje algoritmus, ako ten finančný štandard tvoriť. V druhej časti je diverzifikácia zdrojov, v tretej sa hovorí o tom, čo to vlastne vzdelávacia inštitúcia - ako nezisková inštitúcia je z hľadiska financovania."
# Kedy predstavíte verejnosti tieto koncepčné zámery?
"Malo by sa tak stať na konferencii SDK, ktorá bude venovaná takzvanému nevýrobnému sektoru, a malo by to byť 24. novembra v Bratislave."
Autor: es