PRAHA (ČTK) - Slovenský obchod je z krajín visegrádskej štvorky doteraz najmenej internacionalizovaný. V prvej desiatke obchodníkov je jediná európska spoločnosť, ktorou je Tesco. Internacionalizácii slovenského obchodu pomáha predovšetkým najväčšia česká obchodná spoločnosť Interkontakt Group. Celkove na Slovensku z najväčších európskych obchodných firiem pôsobí šesť spoločností, rad ďalších však o vstupe na Slovensko uvažuje. Vyplýva to z údajov, ktoré ČTK poskytla marketingová spoločnosť Incoma Praha. Najväčšej obchodnej firme na Slovensku - britskému Tescu, ktoré vlastní sedem plnosortimentných obchodných domov, stačilo vlani vzhľadom na roztrieštenosť slovenského obchodu na prvenstvo dosiahnuť obrat 3,8 miliardy korún. Odborníci z oblasti obchodu však predpokladajú, že sa sektor obchodu bude s určitým oneskorením vyvíjať na Slovensku podobne ako v Českej republike, a to smerom k nemeckému modelu obchodných štruktúr i nákupných zvyklostí obyvateľstva. Ďalšou zahraničnou firmou v prvej desiatke je najväčší český obchodník Interkontakt Group, ktorý v SR vlastní veľkoobchody Maxa a sieť obchodných domov Prior Stred. V roku 1996 na Slovensku IK Group vykázal obrat 2,1 miliardy korún, čím sa zaradil v slovenskom rebríčku na tretie miesto. Na Slovensku je ďalej z európskych firiem aktívna Billa (Rakúsko), ktorá tu však prevádzkuje necelú desiatku supermarketov a pohybuje sa tak okolo 30. miesta v rebríčku slovenského obchodu. Aktivity v SR rozvíja aj Baumax (Rakúsko), DM (Nemecko/Rakúsko), Ikea (Švédsko), Reitan (Nórsko). Expanziu na Slovensko chystá o. i. Marks&Spencer (Veľká Británia), OBI (Nemecko) a ďalší.