# Od nedele skorého večera do pondelka skorého rána bol košický M-klub dejiskom zaujímavej konfrontácie domácej i zahraničnej džezovej scény. Labužníci, ktorých v Košiciach zas nie je až tak veľa, sa doslova namlsali muziky špičkovej kvality v podaní umelcov z Maďarska, Poľska, USA. Prečo ste siahli po názve Jazz for Sale (Džez na predaj)? Znamená to azda komercionalizáciu donedávna nekomerčného menšinového žánru?
"Ide v podstate o slovnú hračku. Prehliadka niesla predtým názov Jazz Forsa Festival. Mal som pocit, že to bolo prisilné, dávalo to podujatiu nádych bombastičnosti... Keď sme v osemdesiatomôsmom chceli v Košiciach organizovať prvý ročník džezovej prehliadky, nenašli sme vhodný priestor. Do úvahy pripadal azda len bývalý Dom kultúry ROH. Lenže v tom čase sa ľudia zodpovední za kultúru džezu akosi báli, považovali ho za pseudokultúru. Navyše - Dom kultúry vyhovoval viac veľkolepým estrádam typu Ein Kessel Buntes. A tak sme pripravili prvú prehliadku v oveľa skromnejších, komornejších a džezu primeranejších podmienkach - v dnešnom M-klube. `For Sale` teda neznamená akési kupčenie s džezom. Je to len neformálne spojenie slov Forsa Festival."
# Absolútnou hviezdou tohtoročnej prehliadky bol saxofónový fenomén, ozdoba džezových festivalov na celom svete - Zbigniew Namyslowski z Poľska. Ako sa vám ho podarilo do Košíc dostať?
"Zdvihol som telefón a zavolal som mu... Ale vážne. V podstate to bolo naozaj tak. Pán Namyslowski pozvanie prijal. Predtým si však overil, s kým má tú česť, a kde má koncertovať."
# Predsa len - popri Namyslowskom sa Košičanom predstavil aj ďalší vynikajúci saxofonista Peter Cardarelli z USA, a do tretice hráč na rovnaký nástroj z Maďarska - Zoltán Gyarmati, všetci so svojimi zoskupeniami. Je problém presvedčiť kvalitných džezmanov, aby si prišli zahrať kdesi na východné Slovensko?
"Na Cardarelliho som dostal ponuku. A keď som si ho bol pozrieť, potešilo ma, že pozná Košice a M-klub prostredníctvom Jerryho Bergonziho, učiteľa džezu v Bostone, cez ktorého ruky prešlo množstvo vynikajúcich hráčov. Aj Jerry v Košiciach koncertoval. Svoju úlohu teda zohráva aj dobré meno. Účasť je však v podstate záležitosťou peňazí. Keď sa vám podarí získať dostatočne silného sponzora, môžete doviezť svetové superosobnosti."
# Podľa účastníkov máte za sebou silného sponzora...
"Je to otázka manažovania. So sponzormi najmä v oblasti kultúry sa situácia z roka na rok zhoršuje. Súvisí to s celospoločenským vývojom. A žiaľ, nezdá sa, že by sme v blízkej budúcnosti mohli očakávať nejaký radikálnejší obrat."
# Prečo sa, podľa vášho názoru, veľkí a solventní sponzori orientujú skôr na masové športy, ako trebárs na džez?
"Je to, myslím si, prirodzené. Každý človek investuje do toho, čo je mu blízke, čo ho akýmsi spôsobom napĺňa. Nedá sa očakávať, že podporí niečo, čomu nerozumie, čo je nad rámec jeho vnútorného sveta."
# Skončil sa 6. ročník Jazz for Sale. Myslíte už na budúci?
"Tento rok sme venovali konfrontácii štýlovo, regionálne i generačne odlišným saxofónovým školám. Mám obsahovo premyslený už aj budúci ročník. Opäť by to nemal byť guláš, do ktorého kuchár chaoticky nahádže čo má po ruke. Nerád by som však hovoril v podmieňovacom spôsobe. Rok je strašne dlhá doba..."