BRATISLAVA (SITA) - Ak úrokové miery na peňažnom trhu dosahujú napríklad 26 % a miera inflácie 6 % a rozdielom týchto veličín zaťažíme naše výrobky, nie sme to schopní vykompenzovať ziskom. Takéto zaťaženie nemá obdoby, ak k tomu pripočítame zadlženosť a fakt, že podnik je podkapitalizovaný. Povedal to generálny riaditeľ Chirana-Prema, a.s. Stará Turá Juraj Borovský.
"Taká malá krajina, ako je Slovensko sa nemôže zaobísť bez exportu. Podmienkou efektívneho exportu je však konkurencieschopnosť, resp. schopnosť presvedčiť zákazníka o tom, že práve naše výrobky sú pre neho výhodnejšie," upozornil J. Borovský. Podľa jeho slov je nutné definovať faktory konkurencieschopnosti pre každý prvok marketingového mixu.
Nielen úroveň technológie výroby, zabezpečenie komplexnej technickej kvality, užívateľské parametre, kvalita obchodných služieb, náklady, relácia ceny ku konkurencii, správne proporcie účelových zložiek hodnotového reťazca a reklama ovplyvňujú podľa neho konkurencieschopnosť výrobkov, ale aj prvky presahujúce zvyčajné definovanie marketingových nástrojov. Podľa jeho slov je pri zvyšovaní konkurencieschopnosti dôležité aj makroekonomické a politické prostredie krajiny.
"Slovensko nie je priaznivo naklonené zvyšovaniu konkurencieschopnosti. Aj keď je daňový systém plne kompatibilný s normami EÚ, obsahuje niekoľko zákrut, ktoré nás od cieľa vzďaľujú," dodal J. Borovský. Jedným z hlavných daňových nedostatkov je podľa neho fakt, že sa daňový základ vyráta nie z tržieb a výdavkov, ale z výnosov a nákladov. "Aj pohľadávky po dobe splatnosti si musíme pripočítať k základu dane, čo znižuje našu konkurencieschopnosť," dodal.
J. Borovský uviedol aj niekoľko úvah o nesprávnosti názorov na slovenské výrobky. "Nízke ceny a nízke osobné náklady sú síce výhodou slovenských výrobcov, avšak ak by sme k nákladom prirátali niektoré zložky, ktoré hlboko podhodnocujeme, pravdepodobne by sa ich výška zmenila," podotkol J. Borovský. Podľa jeho slov sú hlboko podhodnotené predovšetkým náklady na technický rozvoj, marketing, kvalitu a na modernizáciu.
"Cena práce je nízka, jej úroveň je však znehodnotená nízkou produktivitou práce. Ak by sme zvýšili cenu práce, zvýšili by sme aj náklady, a aj tým by klesla konkurencieschopnosť našich podnikov," podotkol J. Borovský. Rast nákladov podľa slov J. Borovského ovplyvnilo aj zriadenie Eximbanky a zavedenie dovoznej prirážky. "Dovoznou prirážkou nekvalifikovaní úradníci zdražili domáci predaj a uprednostnili tak zahraničných výrobcov," zdôraznil J. Borovský.
"Pokiaľ sa vláda nespamätá a neprestane plytvať prostriedkami štátneho ropočtu a pokiaľ neprestane znižovať masu peňazí na krytie priemyselnej výroby, budeme mať problémy," vyjadril sa J. Borovský.