na polovicu, minulý rok dosiahol 58 mil. ton. ŽSR je najväčším zamestnávateľom na Slovensku, zamestnáva 52 tisíc ľudí. Stratová je osobná doprava, tá sa uhrádza zo zisku, ktorý vyprodukovala nákladná doprava. Nové vedenie ŽSR už v júli oznámilo, že železnice prijali niekoľko nevýhodných úverov a iných obchodných zmlúv. Lazar vtedy vyjadril zámer transformovať nevýhodné krátkodobé úvery na dlhodobé a devízové a najsť si zahraničného partnera pre investície. Predstaviteľ terajšieho manažmentu poukázal na stratové finančné operácie, ktoré spôsobil bývalý manažment v objeme 700 mil. Sk. V tlači sa poukazovalo na nevýhodnú zmluvu medzi ŽSR a Zemplínskymi strojárňami, a.s. Michalovce, na dodávku 18 elektrických súprav pre Tatranské elektrické železnice. Tieto strojárne mali touto zmluvou navyše získať pol miliardy Sk. Zemplínske strojárne patria do záujmovej sféry VSŽ a podstatné diely pre súpravy by objednali v ČKD Praha, a.s. V ŽSR sa tento rok vykonali kontroly z NKÚ, úradu vlády a ministerstva dopravy. Z výsledkov kontrol vyplýva katastrofálny stav finančného hospodárenia ŽSR. Výsledky kontroly zakladajú indície o trestnej činnosti bývalého manažmentu, preto ministerstvo dopravy postúpilo kontrolný spis Policajnému zboru. O hospodárenie ŽSR sa dlhodobo zaujíma aj poslanec Viliam Sopko. Podľa neho za stav v ŽSR je zodpovedný aj bývalý minister dopravy Alexander Rezeš. Podľa Lazara už niekoľko rokov nie je dostatok zdrojov na obnovu železníc a vozidiel, čo spôsobuje zhoršenie rozsahu a kvality služieb na železnici. Lazar žiada podporu vlády pri udržiavaní a budovaní úsekov slovenských tratí, kadiaľ vedú medzinárodné železničné koridory. Na jednom z nich Berlin - Praha - Budapešť sa na území ČR už v roku 1995 začalo s obnovou trate a naposledy sa práce začali aj v úseku Břeclav - Brno. V septembri vláda schválila program modernizácie ŽSR, podľa ktorého sa má na výstavbu železničných koridorov v súlade s programom EÚ do roku 2010 preinvestovať 33 mld Sk. Pritom zo štátneho rozpočtu sa má investovať len štvrtina financií, zvyšok z vlastných zdrojov ŽSR a z úverov. Minister dopravy Ján Jasovský sa minulý týždeň po prvýkrát od rozdelenia federácie stretol na bilaterálnom rokovaní s ministrom dopravy ČR Martinom Římanom a požiadal ho o vyjadrenie k možnosti modernizovať trať z Břeclavi do Kútov. Česká strana totiž chce modernizovať tzv. I. koridor z Břeclavi na štátnu hranicu s Rakúskom. S českým partnerom sa rokovalo aj o strate asi 60 mil. Sk, ktorú ŽSR spôsobil päťdňový štrajk na ČD vo februári.