Označuje limitáciu za protizákonnú a neetickú. Protimonopolný úrad SR (PMÚ) vyzdvihuje za to, že nepodľahol tlakom pri rozhodovaní. Bolo by zaujímavé tiež uviesť, kým boli tlaky vykonávané. Nie je tu snaha právneho zástupcu SLK celú kauzu spolitizovať? SLK podala v marci 1996 proti VšZP podnet na PMÚ, kde ju obvinila zo zneužívania dominantného postavenia na relevantnom trhu. PMÚ rozhodol, že vzhľadom na to, že VšZP má dominantné postavenie na relevantnom trhu, nemôže dojednávať v zmluvách objemy výkonov, pretože takýmto konaním si vynucuje neprimerané podmienky a za toto konanie jej uložil pokutu 1 milión korún. Skutočnosť, že VšZP sa pri dohadovaní objemov riadila zákonom, bola pre PMÚ nezaujímavá, taktiež ho nezaujímal fakt, že všetky zdravotné poisťovne (ZP) majú pri vykonávaní zdravotného poistenia rovnocenné postavenie, bez ohľadu na to, ktorá z nich je najväčšia. Je neodškriepiteľným faktom, že VšZP je najväčšia ZP, a práve preto bola vyňatá z pôsobnosti zákona o hospodárskej súťaži, aby sa zaručilo jej rovnocenné postavenie s ostatnými ZP. Najzarážajúcejším však na celej veci je, že PMÚ sa nedokázal správne vysporiadať s vymedzením relevantného trhu. Celý spor sa totiž odvíja od "trhu zdravotného poistenia", pričom ide o "trh zdravotných služieb", z ktorého služby od poskytovateľov zdravotnej starostlivosti nakupuje pre svojich poistencov aj VšZP. Správne vymedzenie trhu malo byť jednoznačne parketou PMÚ. SLK sa však posúva o čosi ďalej, že žiadna ZP nemá právo regulovať objem zdravotných výkonov. A tu sme pri koreni veci - SLK napadla cez PMÚ VšZP, čo bolo asi najpriechodnejšie, pričom jej išlo o riešenie základného problému, či možno rozsah zdravotných služieb regulovať. Ak sa dospeje k záveru, že dohadovaním objemu výkonov sa porušuje Ústava SR, tak sa právom pýtame, kto zaplatí otvorené účty ZP. VšZP upozorňuje, že dňa 27.8.1997 podala žalobu na Najvyšší súd SR, v ktorej napadla nezákonnosť rozhodnutia PMÚ a zároveň týmto dňom požiadala o doklad vykonateľnosti žalobou napadnutého rozhodnutia. A čo na to ministerstvo zdravotníctva (MZ)? Prostredníctvom médií posunulo na ZP, aby objemy poskytovania zdravotnej starostlivosti dohodli v rámci zmluvných vzťahov s poskytovateľmi. A jedným dychom ďalej uvádza - navrhované regulačné opatrenia ZP nepôjdu cez cenový výmer, nakoľko tieto sú vo vzťahu k zdravotníckym zariadeniam likvidačné. A tak sme v bludnom kruhu: MF SR nevydaním cenového výmeru posúva rozhodnutia na MZ, MZ uvedomujúc si nezáväznosť svojich smerníc posúva balvan na ZP. ZP, ktoré majú zdroje limitované, však majú zmluvy uzatvárať podľa názoru SLK neobmedzene, lebo v opačnom prípade sa poruší Listina ľudských práv a Ústava SR. A čo na to PMÚ? Dojednávať objemy nemôže len VšZP, lebo má dominantné postavenie. A tak "všemocná" VšZP je vlastne bezmocná...
Autor: Vedenie VšZP