mriežka tvaru "letiacich krídiel", bočná línia známa z menšej Primery, azda iba zadné svetlá, prechádzajúce cez celú šírku, sú šité na americký spôsob. Dynamický tón zdôrazňujú disky kolies z ľahkej zliatiny a predný spoiler s integrovanými hmlovými svetlami. Zvláštnosťou Maximy oproti jej konkurentom je, že u obidvoch motorových variantov (zážihový šesťvalec do V, s objemom 2.0 alebo 3.0 litra) je v ponuke manuálna aj automatická prevodovka. Média B.O.A.T. testovala silnejšiu verziu, s trojlitrovým motorom s klasickou manuálnou prevodovkou, čo pri pohotovostnej hmotnosti iba 1360 kg umožňovalo vozidlu dosahovať nadpriemerné hodnoty zrýchlenia a veľmi dynamickú jazdu.
Pohonná jednotka bola veľmi dobre zvukovo odizolovaná, aj pri rýchlostiach okolo 200 km/h je možné komunikovať so spolujazdcami bez námahy. Veľmi atraktívny je zvuk šesťvalca pri prudkom zrýchlení, rozdiel oproti štvorvalcom je markantný. Pri voľnobehu môžete doslova položiť mincu hranou na kryt motora bez toho, aby ju vibrácie zhodili.
Pokrokový podvozok sa pýši viacprvkovými, nezávislými závesmi na prednej aj na zadnej náprave. Ani pri zámerne vyprovokovaných, extrémnych zmenách smeru jazdy na pustom parkovisku sa nám Maximu nepodarilo dostať do šmyku. Pri jazde po cestách mimo obce sme vychutnali komfortné pruženie a neutrálne správanie vozidla.
Na dlhých cestách privíta vodič tempomat, dobrý pocit dodáva dvojica airbagov. O aktívnu bezpečnosť sa starajú nezvyčajne účinné brzdy s ABS, s ktorými sa nám z rýchlosti 80 km/h podarilo viackrát za sebou zabrzdiť na dráhe 32 metrov. Ani náznak ich vädnutia je tiež dobrým znamením vyspelosti automobilu. Privítali by sme aj systém zabraňujúci preklzovaniu kolies pri akcelerácii, takto sa vodič - gentleman, občas nevyhne pubertálnemu zapískaniu pneumatík pri odjazde z križovatky. Počas zahraničnej cesty sme si overili najvyššiu konštrukčnú rýchlosť, až 230 km/h (a to pri obsadení piatimi osobami). Aj pri vysokých priemerných rýchlostiach sa spotreba udržala na hranici 10 až 11 litrov na 100 km, čo je pri daných výkonoch veľmi pozitívny výsledok. Len pre ilustráciu - najvyššia rýchlosť pri 6500 otáčkach na druhom stupni je 105 km/h a na "štvorke" až 210 km/h.
O všemožný komfort sa starajú viacerí elektronickí pomocníci - digitálna automatická klimatizácia, výškovo nastaviteľný volant, elektrické sťahovanie všetkých okien, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, alebo aj diaľkové otváranie batožinového priestoru. Luxusný nádych, okrem príjemných poťahov sedadiel (za príplatok kožených), dodávajú aj rozmerné drevené aplikácie a na dotyk príjemné obkladové plasty v dvojfarebnom, tmavošedom prevedení. Celkovo je usporiadanie interiéru nanajvýš ergonomické a prehľadné. Ľahké nastupovanie cez široké dvere a dostatok priestoru nájdu aj cestovatelia na zadných sedadlách. Prepravu lyží v uzavretom vozidle umožní otvor v zadných sedadlách, skrytý zvyčajne za strednou opierkou. Volant aj radiaca páka sú potiahnuté kožou a vodičovo sedadlo je možno nastavovať všemožne výškovo aj pozdĺžne. Páka ručnej brzdy sa nám zdala byť položená až príliš vpredu, ale jej funkčnosti to neubralo. Pri cene okolo 1,2 milióna korún, pri danej motorizácii, takmer úplnej sériovej výbave a rozsiahlej záruke sa potenciálny záujemca pre Nissan Maximu nerozhoduje príliš dlho.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Všeobecná charakteristika: štvordverová limuzína vyššej strednej triedy
Motor: priečne zabudovaný šesťvalec do V, 2 x DOHC, 4 ventilová technika, elektronické vstrekovanie paliva, pohon na prednú nápravu, päťstupňová manuálna prevodovka
Zdvihový objem: 2 988 cm3
Najvyšší výkon: 142 kW (193 k) pri 6 400 o/min-1
Najvyšší krútiaci moment: 255 Nm pri 4 000 o/min-1
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,3 s
Navyššia rýchlosť: 230 km/h
Priemerná spotreba počas testu: 10,6 l/ 100 km
Brzdy: kotúčové, vpredu chladené vzduchom, ABS
Rozmery ( d x š x v): 477 x 177 x 142 cm
Objem batožinového priestoru: 440 l
Autor: Michal BEDNÁR, FOTO: Média B.O.A.T., autor