anie zadnej časti na hladinu. Podľa japonských odborníkov v túto chvíľu už nie je možné zabrániť ekologickej katastrofe, ktorá postihne predovšetkým Japonsko. Bude to zrejme najväčšie ekologické nešťastie od roku 1971, keď do mora vytieklo 7200 ton ropy.
Japonskí piloti stále pátrajú po Valerijovi Meľnikovovi, štyridsaťsedemročnom kapitánovi ruského tankera Nachodka, ktorého sa ako jediného doteraz nepodarilo zachrániť. Kapitán Meľnikov s námorníckou cťou odmietol pred piatimi dňami opustiť potápajúcu sa loď. Tá sa najskôr nebezpečne naklonila a potom rozlomila na dve časti. V poslednej chvíli sa podarilo japonským a ruským záchranárom evakuovať všetkých tridsaťjeden členov posádky. Kapitán pomáhal pri záchranných prácach a nakoniec zostal sám na potápajúcom sa vraku. Všetci ostatní námorníci boli odvezení do Japonska, 12 z nich hospitalizovali. Meľnikova sa dosiaľ nepodarilo nájsť predovšetkým preto, že sa prudko zhoršilo počasie. Pri teplote 20 stupňov pod nulou však nemôže v rozbúrenom mori dlho prežiť.
Potopenie tankera nie je tragédiou len pre ruské námorníctvo a japonských ekológov, ale i pre obyvateľstvo Kamčatky. Tanker sa totiž de facto vydal na záchranársku výpravu s cieľom dopraviť na polostrov životne dôležitý mazut. Ten však teraz vyteká do mora. V priebehu desiatich dní sa Kamčatka, ak sa neobjaví pomoc odinakiaľ, ocitne celkom bez elektrického prúdu. Pri klimatických podmienkach, ktoré v tomto ročnom období na severe vládnu, môže energetický kolaps ohroziť životy mnohých ľudí. Gubernátor polostrova včera napísal zúfalý list ruskému prezidentovi Borisovi Jeľcinovi, ktorého viac ako naliehavo prosí o okamžitú pomoc.