ktorá kedy postihla Japonsko.
Celá havária je opradená mnohými záhadami. Loď sa totiž v noci na 2. januára v búrke rozlomila na dve časti, ako keby bola z krehkej umelej hmoty. Predstavitelia spoločnosti Prisko Traffik, vlastníka Nachodky, tvrdia: "Muselo sa stať niečo veľmi čudné. 120 metrov dlhý a 20 metrov široký tanker sa nemohol rozlomiť len v dôsledku búrky ako škrupina". Majitelia sa tak snažia naznačiť, že došlo k zrážke s neznámym objektom.
Samozrejme, že teraz sa jedná o obrovské peniaze, a že je dôležité zistiť, či sa tanker naozaj s niečím zrazil, či bola loď v takom zlom stave, že ju na dva kusy rozrezali 8-metrové vlny. Dopravná prokuratúra už začala vyšetrovanie. Kto, komu a koľko bude platiť, záleží hlavne na príčinách katastrofy. Na výplatu vysokej poistky bude mať majiteľ lode nárok iba vtedy, pokiaľ sa nezistí, že tanker stroskotal jeho vinou. Aj kompenzácia japonským rybárom sa môže vyšplhať do astronomických výšok.
Kvôli zlému počasiu sa nepodarilo ropné škvrny zlikvidovať na mori. Západná časť japonského pobrežia sa pokryla mazľavou čiernou hmotou, ktorá často nejde odstrániť nijako, než ručne. Zúfalí rybári žijúci v okolí prístavu Mikuni v prefektúre Fukui zbierajú čiernu masu vedierkami pripevnenými na dlhých tyčiach. Tá však napriek tomu pohlcuje stále väčšiu časť pobrežia. Plná predná časť tankeru sa totiž po rozlomení nepotopila. Obrátila sa dnom nahor a za niekoľko dní bola odnesená až k japonskému pobrežiu, kde sa zachytila 200 metrov od brehu na skalách. Stále je v prednej časti mnoho ton ropy, ktorá pred očami nešťastných rybárov vyteká. Okrem toho sa niekoľko ďalších škvŕn pochádzajúcich z potopenej časti, blíži k brehu. Najväčšia z nich je dlhá 8 kilometrov a široká jeden kilometer. Odborníci odhadujú, že zatiaľ sa vylialo z tankera iba 4 tisíc ton ropy z celkových 19 tisíc. Pokiaľ sa k brehom dostane celé toto množstvo, pôjde o najväčšiu ekologickú katastrofu, ktorá kedy Japonsko postihla. Rybári si trhajú vlasy z hlavy, pretože na tohtoročné úlovky môžu zabudnúť. Likvidácia následkov havárie potrvá najmenej 3 mesiace.
Večer 9. januára sa do Ruska z Japonska vrátili zachránení námorníci. Ich svedectvo bude kľúčové. Vedenie spoločnosti Prisko Traffic však svojich zamestnancov izolovalo. Prísny zákaz poskytovať tlači akékoľvek informácie platí dodnes. Kapitán lode Valerij Melnikov je stále pokladaný za nezvestného, aj keď nádej na jeho záchranu je prakticky nulová. Práve on by mohol pri vyšetrovaní významne pomôcť. Zatiaľ nie je totiž jasné, kde sú všetky dôležité dokumenty, ktoré sa údajne podľa advokátov firmy vlastniacej loď, stratili pri evakuácii námorníkov z potápajúceho sa vraku. Príkaz opustiť loď vydal kapitán o 8.15, o 9.15 sa zadná časť potopila. Času naozaj nebolo veľa. Vtedy videli členovia posádky svojho kapitána naposledy. Snažil sa spustiť na vodu záchranný čln. Či sa mu to podarilo nikto nevie. Rovnako tak nikto z námorníkov nedokáže vysvetliť záhadu, prečo kapitán, ktorý síce má opustiť loď ako posledný, nenasadol ihneď za predposledným z nich do záchranného člnu. Technicky to podľa všetkých svedkov havárie možné bolo, prečo sa tak nestalo, bude musieť zistiť vyšetrovateľ. Existujú dohady, že čudné správanie kapitána zadnej časti môže rovnako súvisieť s príčinami katastrofy. Bohužiaľ, kapitán už asi nikomu nič nevysvetlí.
Za posledné tri roky došlo vo svetových moriach k 25 veľkým haváriám tankerov, ktoré prevážali ropu. Potopenie lode Nachodka nie je zďaleka tou najväčšou katastrofou vzhľadom k množstvu vyliatej suroviny. Avšak svojimi dôsledkami sa havária ruského tankera zapíše medzi najčiernejšie ekologické tragédie.