BRATISLAVA – Kúpili ste si namiesto topánok nenositeľný brak, dobehli vás pri vyúčtovaní platieb za byt, zostal vám po stavbároch spadnutý kus omietky? Možno ste uvažovali, že sa v takej situácii obrátite s prosbou o radu na niektorú zo spotrebiteľských organizácií. Na Slovensku sú ich desiatky, ale v skutočnosti pracuje len zopár – väčšinou tie, čo dostávajú peniaze od štátu. Vzhľadom na dôležitosť spotrebiteľského hnutia je však suma milión korún, ktorou dotuje túto oblasť ministerstvo hospodárstva, skôr symbolická.
Zákazník u nás zatiaľ nemôže dostať inú pomoc ako radu, konzultáciu či písomné odporúčanie spotrebiteľskej organizácie. Hudbou budúcnosti sú možnosti, aké majú Rakúšania, Taliani či občania ďalších štátov EÚ. Spotrebiteľská inštitúcia tam môže klienta zastupovať aj na súde, dokonca hradí i súdne poplatky. U nás, ale ani v žiadnom zo susedných transformujúcich sa štátov to zákon nepripúšťa. „Klienti sa po našich radách často obracajú na súd sami a uspejú, ale zastupovať ich v právnom spore zatiaľ nemôžeme,“ hovorí právnik Július Kovaľ zo Združenia slovenských spotrebiteľov. Problém je aj v tom, že na Slovensku nie je dostatok súdnych znalcov na oblasti, ktoré sa dotýkajú spotrebiteľov. Na bytovú energetiku je napríklad na celom Slovensku jediný znalec.
Poľsko nedávno zaviedlo do spotrebiteľskej sféry nový inštitút verejného rečníka, ale zatiaľ sa to netýka právneho zastupovania na súde. V Čechách sa v tejto oblasti pozitívne zmenil zase postoj vlády – už druhý rok dáva spotrebiteľským organizáciám desaťmiliónovú podporu. U nás je podľa odborníkov sféra spotrebiteľov úplne mimo záujmu politikov i doterajších vlád. Ako priznalo i združenie, ich hlas zostáva bokom aj pri pripomienkovaní dôležitých zákonov.
Združenie slovenských spotrebiteľov a jeho sympatizanti si včera pripomenuli Svetový deň spotrebiteľských práv. Jeho tohtoročnou propagovanou myšlienkou je snaha zvyšovať vplyv občanov proti globalizovanej ekonomike a sile trhu.
(ru)