marcového čísla časopisu Divadlo v medzičase.
Dlho sme v našej vznikajúcej redakcii premýšlali o tom, ako nazveme nový divadelný časopis. Nakoniec sme sa rozhodli pre názov Divadlo v medzičase. Na zapamätanie možno trocha pridlhý. Mali sme však pocit, že v názve je čosi, čo vystihuje aj stav dnešného sveta. Neprešlo veľa času od jeho prvého vydania (20. december 1996) a názov sa stal ešte výstižnejším. Inštitúcia divadla sa u nás totiž ocitla v situácii, keď je zvonka ohrozená jej umelecká sloboda. Moc pozabudla na to, že ak chce robiť zmeny, musí komunikovať s tými, ktorých sa to týka. Divadlá boli prinútené pristúpiť k pre ne neľahkému rozhodnutiu - prestať hrať a tým primäť stranu "nepočujúcich" k dialógu o forme zmien, ktoré do divadelného organizmu umelo transplantujú. Vypočuť si tú stranu, bez ktorej sa divadelné sály nedokážu večer čo večer rozsvietiť. Je dobré, že sa väčšina divadiel na celom území dokázala dohodnúť na spoločnom postupe. Je to už asi jediné možné riešenie, ako tento medzičas v divadlách zásadne riešiť. Ostáva len dúfať, že medzičas je na strane ducha divadla.
Ústrednou témou prvého tohtoročného čísla feministického časopisu Aspekt sú ľudské práva. Dočítate sa o rodovom aspekte ľudských práv, o občianskom práve a patriarcháte, o ľudských právach a životnej voľbe, o feministickej koncepcii sebaúcty... Zaznieva tu aj poučná myšlienka: "Bez práva působit v občanském životě aktivně ve jménu vlastního svědomí je společnost odsouzena k stagnaci, jež může vést k zániku". Zo sveta divadla sa dozvedáme o interpretácii monodrámy J. Juráňovej Salome v podaní Zity Furkovej a v hudobnom doprovode mystického džezmena Doda Šošoku. Nina Sadur, dnes už aj v zahraničí známa ruská dramatička, sa predstavuje ako prozaička tromi krátkymi poviedkami.
Iba nedávno sa mi dostalo do rúk posledné minuloročné vydanie českého dvojmesačníka Svět a divadlo. Opäť je zastúpené bohatou reflexiou slovenského divadla. Mapuje medzinárodný divadelný festival Divadelná Nitra 96, ktorý si počas svojej päťročnej existencie získal väčší kredit v zahraničí ako doma. V rámci festivalu prináša reportáž z 1. ročníka odovzdávania Divadelných ocenení sezóny 95/96. A zhodou náhod (?) sú predstavené dve úspešné minuloročné slovenské inscenácie - Ako sa Vám páči v DPOH a Povraz s jedným koncom v DAB Nitra. Obidve naštudované ženami - maďarskou režisérkou Enikó Eszényiovou a mladou slovenskou režisérkou Soňou Ferancovou. A ako povolanie režisérky vníma Eniko Eszényiová: "Maďarské aj bratislavské herečky o mne hovorili v mnohých rozhovoroch pre tlač. Všetky vravia, že som malá, krehká, bláznivá, ale nikto ani raz nespomenul, že som žena. A tak to má byť."
Už kedysi dávno klasik N. V. Gogoľ cítil silu divadla a tvrdil, že sa dá aplikovať takmer na všetko. Bol mysliteľom a o. i. napísal: "Existuje mnoho vecí, ktoré trpia len preto, že bol skreslený ich význam, a pretože je na svete veľa ľudí, ktorí konajú bez rozmyslu, podľa príslovia "vyliať s vaničkou aj dieťa", podlieha tým skaze mnohé, čo by inak mohlo priniesť všeobecný prospech. Jednostranní ľudia a navyše fanatici, sú mor pre spoločnosť a spôsobujú nešťastie tej krajine a štátu, kde sa im dostane do rúk akákoľvek moc"...
Gogoľ sa opäť hrá v Činohre SND. Tentokrát sa dostala na repertoár groteskná jednoaktovka Ženba. Hoci sa mi zdalo, že Gogoľ sa hral len nedávno, v skutočnosti sa Ženba na javisku SND hrala pre vyše sedemdesiatimi rokmi. Tentokrát sa réžie ujal znalec ruskej klasiky Ľ. Vajdička, na javisko umiestnil umelý svet figurín a k tomu si vybral vynikajúce herecké obsadenie. D. Mórová, J. Kroner, M. Labuda, M. Geišberg... Svoje šarmantné komediálne herectvo opäť rozkryl M. Huba. V postave námorníka Ževakina prichádza na javisko za účelom vidiny dobrej ženby. V úzkom vyrastenom námorníckom saku, so zovretými päsťami takmer v reumatickom kŕči, sa nemotorne, ale veľmi dobrácky zalieča nádejnej neveste. Zovreté päste uvoľní iba vo chvíli, ak sa pozabudne a sníva o prekrásnom manželstve. Ževakin je v Gogoľovej hre epizódnou postavou. Pri pohľade na Ževakina v interpretácii M. Hubu si myslím, že by pri vyhlasovaní 2. ročníka Divadelných ocenení sezóny DOSKY 97 - Ocenenie za najlepší mužský herecký výkon vo vedľajšej role nemalo chýbať.
Koncom januára sa na Činohernej a bábkohereckej fakulte VŠMU v Bratislave konala inauguračná prednáška docentky Soni Šimkovej na tému Artaudov projekt divadla a jeho realizácie. Autorka knihy MoliŽre na Slovensku a prekladateľka dnes už kultovej knihy divadla 20. storočia - A. Artaud: Divadlo a jeho dvojník - ako prvá žena slovenskej teatrológie ašpiruje na profesorský titul. Pripravuje sa vydanie Šimkovej knihy Strehler - divadlo v znamení réžie.
A čo pripravujeme pre časopis Divadlo v medzičase v prvom tohtoročnom čísle? Mnoho zaujímavého čítania z pera vyše troch desiatok teoretikov, publicistov a dramatikov. Nebude chýbať blok domáceho divadla - inscenácie Činohry SND - Ženba, Ženský zákon, Coriolanus z DSNP Martin, Kovbojka ako delo Divadla a. h., blok venovaný školským projektom na Činohernej a bábkárskej fakulte VŠMU. Dozviete sa o ženách na filmovom festivale v Rotterdame, o filmoch s divadelnou predlohou na berlínskom festivale, čo má spoločné rock s divadlom, prinesieme pôvodné rozhovory s poprednými umeleckými osobnosťami, novým rektorom VŠMU v Bratislave profesorom Milanom Čorbom, s českým režisérom J. A. Pitínským, choreografom Lloydom Newsonom, vedúcou osobnosťou anglickej divadelnej skupiny DV8. Kompletný divadelný text M. Čičváka, Dom, kde sa to robí dobre, hra francúzskeho dramatika J. - P. Grunberga Prázdniny, zahraničné reportáže z Budapešti, Viedne, Prahy, Bordeaux, Moskvy a veľa ďalšieho pútavého čítania.
Po Divadle v medzičase môžete siahnuť už po 20. marci.
Autor: SILVIA HRONCOVÁ