V súvislosti s otváracím koncertom festivalu Dni Európy v Bratislave (uskutoční sa na Námestí SNP 8. mája) sme v sobotu priniesli rozhovor s Tonom Popovičom, ktorý má v celom projekte figurovať ako asistent dirigenta z Holandska - Jaca van Steena, a stal sa spornou osobou pre Symfonický orchester Slovenského rozhlasu (SOSR), ktorý bol prizvaný na realizáciu koncertu. Problém sme otvorili, pretože sa nám zdalo, že môže kaziť reprezentatívnosť a výnimočnosť celého podujatia, navyše, oslovená strana sa cítila postupom orchestra poškodená. Dnes dávame priestor názoru z druhého pólu - šéfdirigentovi SOSR Róbertovi Stankovskému, ktorý striktne odmieta, že dôvodom odstúpenia od ponuky by bolo meno T. Popoviča.
# Vyjasnime si podstatu problému. K projektu ste údajne najprv pristúpili a spoluprácu ste zrušili, až keď ste sa dozvedeli, kto má byť asistentom dirigenta. Je teda jeho meno príčinou, že k dohode nedošlo?
"Mňa a celý orchester veľmi prekvapilo, že ako príčina tu ,padla` účasť pána Popoviča na projekte. Z nejakých osobných dôvodov, ktoré mi nie sú jasné, to vztiahol na seba. Dôvody, pre ktoré sme do akcie nešli, boli dva, no ani v jednom nefigurovalo jeho meno. V prvom rade projekt bol len jednou z akcií, ktoré boli SOSR ponúknuté. My ako orchester, ktorý musí vykazovať zárobkovú činnosť pre rozhlas, si vyberáme akcie, ktoré sú pre náš podnik najzaujímavejšie. Na rovnaký termín sme mali ponuku realizovať nahrávku pre zahraničného partnera, asi dvakrát lukratívnejšiu ako táto akcia. Druhý dôvod bol 8. máj. Je to dátum ešte nie veľmi vhodný na to, aby orchester hral v exteriéri. Nikto si nezoberie na zodpovednosť, že v takomto ročnom období zoberie von drahé nástroje, ktoré sa vplyvom počasia môžu poškodiť."
# Aký konkrétny projekt ste uprednostnili pred týmto koncertom?
"Ide o nahrávanie CD pre zahraničného partnera. Bolo naším plným právom rozhodnúť sa, či ponuku prijmeme alebo nie. S účinkovaním pána Popoviča však rozhodovanie nemalo nič spoločné."
# Prečo teda rada orchestra o jeho mene rokovala?
"Tu sa miešajú dve veci. Nám sa len nepáčilo, že asistent dirigenta má naskúšať celý koncert (nota bene, keď ide o takú záležitosť ako Beethovenova 9. symfónia) a dirigent príde až na poslednú skúšku a potom to celé oddiriguje. To nebýva zvykom a v takejto situácii som nemohol niesť kožu na trh s tým, či sa to vydarí, alebo nie. Takže na otázku, či by sme zareagovali rovnako v prípade, keby holandský dirigent navrhol kohokoľvek iného, som pánu Popovičovi povedal - áno, no zrejme ma nepočul. Nemám nič proti holandskému dirigentovi, ale nech si to celé naskúša a potom oddiriguje."
# Podľa vás teda nie je bežnou praxou, že dirigent si v časovej zaneprázdnenosti určuje asistenta?
"Nie. Bol to hosťujúci, externý spolupracovník so svojimi podmienkami, s ktorými môžeme a nemusíme súhlasiť. A keď sa tieto podmienky nezlúčia, tak sa - bohužiaľ - na zmluve nedohodneme."
# Viete si predstaviť, že keby ste nemali v termíne koncertu žiadnu inú ponuku, nehralo by sa v exteriéri a objavilo by sa opäť meno pána Popoviča, dalo by sa dohodnúť?
"Opakujem, nám sa nepáči ten princíp asistenta a hlavného dirigenta. Jednoducho máme právo vybrať si externých spolupracovníkov, dať si určité podmienky. A k výrokom pána Popoviča chcem povedať - nikdy som projekt neoznačil za podozrivý. Nikdy žiadny projekt nepovažujem za podozrivý. Každý, kto príde s rozumným projektom, má šancu. A nikomu z orchestra som nezakazoval zúčastniť sa na koncerte. Len som ich upozornil, že napriek tomu, že tam pôjdu hrať súkromne, pôjdu tam so služobnými nástrojmi. Základnou filozofiou problému je, že každý orchester má právo ponuku prijať alebo neprijať. My sme ju po logických dôvodoch, štandardným spôsobom neprijali a nevieme, kde sa stala chyba."
# Pravdepodobne v tom, že sa rôznia názory, prečo ste ju neprijali. V prvých reakciách sa šéf hudobných telies F. Poul údajne opieral o vyjadrenie rady orchestra, ktorá rozhodla o nevhodnosti pána Popoviča...
"Rada debatovala ešte pred definitívnym rozhodnutím o tom, či človek, ktorý nemá skúsenosti s prácou s veľkým telesom, má ako svoj prvý projekt dostať prácu na Beethovenovej 9. symfónii."
# Takže sa o jeho mene rozhodovalo...
"Dôvod bol iný. My sme sa o ňom rozprávali v súvislosti s možnou spoluprácou ešte pred týmto projektom. A v tomto podniku platí určité pravidlo. Človek najprv robí niečo jednoduchšie, potom zložitejšie veci, aby ho orchester spoznal. Ja keby som zaklopal na Berlínsku filharmóniu, chcel dirigovať Beethovena a oni by ma odmietli, nešiel by som to medializovať, ale by som šiel na sebe pracovať, snažiť sa dosiahnuť určitú úroveň. Dirigoval pán Popovič takýto orchester? Má v repertoári takúto skladbu? Prečo nedirigoval vo filharmónii u pani Rajterovej, keď sa ho tak zastáva? Takáto akcia jednoducho nemôže padnúť na jednom mene dirigenta, ktorý je naozaj neskúsený. Viem o ňom, že nahral nejakú filmovú muziku k reklame, čo je predsa len iné ako 9. symfónia."
# Nepresvedčil vás ani argument, že si ho vybral jeho pedagóg zo štúdií v Holandsku?
"Pre pána Popoviča sú asi rozhodujúce iné veci ako pre nás. A ak ma v článku oslovuje ako spolužiaka z konzervatória, mám k tomu dodatok - keď on študoval na VŠMU, ja som tam bol pedagógom dirigovania. A nič tým nechcem povedať."