Prestavby bez súhlasu autorov sú porušením zákona!



Problematika autorských práv presahuje oblasť architektúry. Podľa autorského zákona sú autorské práva neprevoditeľné a trvajú počas celého autorovho života a zanikajú sedemdesiat rokov po jeho smrti. Autor má právo na nedotknuteľnosť svojho diela pred akýmkoľvek zásahom. Má výhradné právo udeľovať súhlas na každé použitie diela, jeho adaptáciu alebo iné spracovanie. "Tento zákon sa úplne bežne porušuje," hovorí Ing. arch. DANIEL KLEIN, CSc., člen disciplinárnej komisie Slovenskej komory architektov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Firmy alebo investori robia svojvoľné úpravy projektov bez toho, aby o tom pôvodný autor vedel. Takto sa vedome alebo nevedome manipuluje s cudzími projektmi.

Ako príklad môže slúžiť Cukráreň v Dolnej Strede, ktorú pôvodne navrhol Daniel Klein o tretinu menšiu. Mala byť súčasťou projektu motorestu, ktorý si investori objednali ešte pred rokom 1989. Cukráreň je dnes oblepená novšími prístreškami rôznych tvarov a investori sa rozhodli zmeniť pôvodnú funkciu stavby. Autora návrhu sa nikto nič nepýtal. Podobný osud stihol napríklad aj OD Slimák v Bratislave Ing. arch. Ivana Matušíka, a doslova hrobárovi spod lopaty "ušlo" krematórium Ing. arch. Ferdinanda Milučkého alebo aj veľvyslanectvo Slovenskej republiky v USA.

Prípad nášho veľvyslanectva v Spojených štátoch sa začal víťaznou štúdiou ateliéru Bogár, Fischer, Lizoň, Králik a Urban. Zadávateľom súťaže bolo Ministerstvo zahraničných vecí SR. Na základe víťaznej štúdie ministerstvo poverilo vypracovaním projektu zahraničnú firmu bez vedomia a súhlasu autorov. Po voľbách v roku 1998 sa kolektívu architektov Bogár, Fischer, Lizoň, Králik a Urban podarilo uplatniť svoje práva a realizovať autorský dohľad nad vlastným víťazným projektom ambasády vo Washingtone, ktorú slávnostne otvorili minulý rok v lete. Je to len jeden z mnohých príkladov prístupu k autorským právam slovenských architektov. Tento prípad skončil šťastne, pretože architekti si vybojovali svoje právo na realizáciu vlastnej štúdie, napriek tomu, že proti nim stál silný súper, ktorým bol štát.

SkryťVypnúť reklamu

Problematike autorských práv sa venuje denník SME, ktorý vo svojom zajtrajšom vydaní prináša aj fotografie z budov, ktoré boli prestavané bez súhlasu autorov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 854
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 075
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 065
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 497
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 3 689
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 749
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 502
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 282
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu