Amerika vyšetruje pád Enronu

Podľa amerického ministra financií Paula O‘Neilla je krach Enronu, siedmej najväčšej americkej firmy, dobrým príkladom, ako geniálne funguje kapitalizmus. „Firmy prichádzajú a odchádzajú. Je to súčasťou geniality kapitalizmu,“ povedal O‘Neill. Podľa ...

Podľa amerického ministra financií Paula O‘Neilla je krach Enronu, siedmej najväčšej americkej firmy, dobrým príkladom, ako geniálne funguje kapitalizmus. „Firmy prichádzajú a odchádzajú. Je to súčasťou geniality kapitalizmu,“ povedal O‘Neill. Podľa jeho názoru ľudia robia dobré rozhodnutia a zlé rozhodnutia. Za tie prvé sú odmenení a za tie druhé musia niesť následky. „Takto funguje systém,“ povedal.

V decembri minulého roka požiadal Enron, ktorý vyrábal a obchodoval s energiou, o ochranu pred veriteľmi, čo v podstate znamená bankrot. Išlo o najväčší doterajší krach americkej firmy, ktorá za sebou zanechala 15 miliárd dlhov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dosahy tohto krachu však môžu mať oveľa ďalekosiahlejšie dôsledky ako len koniec jednej z popredných firiem, keďže už v súčasnosti prebieha v celej záležitosti niekoľko vyšetrovaní. Podľa pozorovateľov za pádom Enronu stoja nielen zlé riadenie, ale možno aj úmysel manažmentu poškodiť firme.

Vyšetrovatelia sa sústreďujú na to, či spoločnosť nezavádzala investorov a svojich zamestnancov o svojej finančnej sile a či podpora volebnej kampane Republikánov (strany Georgea W. Busha) nezabezpečila Enronu nejaké výhody. Je známe, že firma oslovila niektorých popredných politikov, aby sa v jej mene prihovorili v bankách, s ktorými rokovali o predĺžení splatnosti úverov. Tí to pripúšťajú, ale tvrdia, že firme nepomohli. Na druhej strane však skutočnosť, že vláda nezasiahla, rozhnevala zamestnancov a veriteľov skrachovanej firmy. Okrem toho prešetrujú aj obchody s akciami firmy, ktoré tesne pred krachom predávali jej manažéri.

SkryťVypnúť reklamu

Vyšetrovatelia sa zamerali aj na audítorskú firmu Arthur Andersen. Podľa BBC predstavitelia tejto firmy nariadili v októbri minulého roka, aby zničili materiály a e-maily týkajúce sa Enronu. Andersen v tom čase už asi vedel o problémoch Enronu, a preto to zodpovedné osoby chápu ako marenie vyšetrovania. Analytici sú zvedaví, či sa Andersenu podarí dostať z tohto problému, keďže už aj v minulosti bol kritizovaný za svoje postupy pri auditoch.

GABRIEL KÁDASI

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 324
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 855
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 688
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 201
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 641
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 422
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 732
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 570
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu