Bratislava 15.januára (TASR) - Prerušením výstavby diaľníc po roku 1998 prišlo o prácu v hlavnej stavebnej výrobe a následne aj v subdodávateľských podnikoch 20 000 ľudí. Následné zakonzervovanie rozostavaných úsekov stálo štátnu pokladnicu vyše 500 miliónov Sk. Uviedol to dnes v Bratislave na tlačovej besede Hnutia za demokratické Slovensko tieňový minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ján Mikolaj.
Za hlavný problém výstavby diaľníc po voľbách v roku 1998 označil spolitizovanie celého procesu bez komplexného posúdenia ekonomiky a hospodárnosti. Neskoršie opätovné obnovenie výstavby podľa vládou schváleného variantu B znamená podstatné spomalenie pôvodne predpokladaného tempa výstavby. Na strane druhej však treba pozitívne hodnotiť skutočnosť, že v tomto roku sa na diaľnice vyčlenilo 10 miliárd Sk.
Rezort dopravy, pôšt a telekomunikácií označil za odvetvie, v ktorom je najviac rôznych privatizačných a korupčných afér, ktoré už stáli kreslo najvyšších štátnych úradníkov. HZDS má výhrady aj voči rozdeleniu železníc na dve spoločnosti. Zámer, ako povedal Mikolaj, nie je zlý, nevhodná je doba, kedy sa to uskutočnilo. Železnice s dlhom 50 miliárd Sk a s perspektívou jeho zvýšenia do konca tohto roka na 61 miliárd Sk, čo je 32% príjmovej časti tohtoročného rozpočtu, môžu položiť celú ekonomiku štátu.
Privatizáciu Slovenských telekomunikácií označil za "zbabranú" a jej výsledky sa už začínajú negatívne prejavovať na znižovaní zamestnanosti, obmedzení investícií do technologického rozvoja a v konečnom dôsledku na zvyšovaní cien za poskytované telekomunikačné služby.
Situáciu v civilnej leteckej doprave charakterizoval ako najkritickejšiu v celej jej histórii. Popri zániku viacerých leteckých spoločností boli poškodené aj Slovenské aerolínie, ktoré počas takmer ročnej prestávky utrpeli straty na tržbách vo výške 580 miliónov Sk. Za pozitívne však považuje Mikolaj rozhodnutie vlády navýšiť základné imanie SA vložením troch lietadiel a tým zvýšenie účasti štátu v spoločnosti na takmer 83%. Podľa jeho názoru to vytvára priaznivé predpoklady na vstup zahraničného investora, ktorým by však mala byť renomovaná letecká spoločnosť a nie finančná skupina.
*pe