ného podujatia "Podoby Slovenska" predstavili náročnému parížskemu publiku v dňoch 3. až 11. decembra a SND tak vlastne otváralo sezónu divadla (v krajinách západnej Európy sa divadelná
sezóna začína zvyčajne neskôr ako u nás).
"Bol to prvý zájazd opery do Paríža v takejto forme," upozornil riaditeľ opery a generálny riaditeľ SND Miroslav Fischer. "Akciu zaštiťovali obe ministerstvá kultúry, ktoré oslovili niekoľko parížskych divadiel. Ozvala sa Ópera Comique, prišla si pozrieť niekoľko predstavení a vybrala si Hoffmannove poviedky. Prvé pocity, s ktorými tam človek šiel, boli samozrejme neistota a tréma. Paríž je jedno z najväčších operných centier, vzniklo tu veľa prúdov, ktoré ovplyvnili život celej Európy. Navyše, Hoffmannove poviedky parížsky divák dobre, až príliš dobre pozná". Všetci, ktorí sa na zájazde zúčastnili, sa zhodli na jednom - obecenstvo divadla Ópera Comique (s kapacitou 1300 ľudí) je veľmi vzdelané a prísne. Nepozná zdvorilostné potlesky, nič neodpúšťa. Divadlo dokonca pamätá časy, keď v ňom prepadla aj očarujúca Carmen... Ján Galla hovorí o zájazde ako o skúške ohňom: "Spievať Francúzom vo fracúzštine ich vlastnú operu bolo mimoriadne náročné. O to významnejší je náš úspech. Záujem bol obrovský, bolo problémom dostať dnu kolegov, známych. Triumfom sa skončilo najmä posledné predstavenie. Súbor ako celok prijali Parížania skvele. " Sólistka Adriana Kohútková dodáva: "Vedeli sme, že ideme spievať výsostne francúzsku záležitosť, no netušili sme, že si bude s nami spievať každý inšpicient, každý kulisák naspamäť. Ovládajú operu dôverne, do detailov." O tom sa naši speváci mohli presvedčiť na vlastnej koži. Publikum sa neštítilo prejaviť nahlas nespokojnosť, keď sa pre hlasovú indispozíciu musel vynechať celý jeden obraz. Miroslav Fischer: "Je dobre, že nám ukázali aj to, čo sa im nepáči. My sme nemali dvere automaticky otvorené. Naopak, boli tu skôr predsudky a nedôvera, ktoré sme museli prekonávať. Akoby si sadli so založenými rukami a posmešne čakali - ukážte, čo viete. Postupne sa to však rozpúšťalo a väčšina predstavení sa končila skandovaným aplauzom." Úroveň slovenského operného spevu vraj dokazoval aj údiv nad tým, že takúto veľkú operu v trojitom obsadení zvláda jeden súbor z malej Bratislavy. Niektorí si boli pozrieť operu aj viackrát, aby sa presvedčili, akým kapitálom SND skutočne disponuje. "Naše predstavenia zdvihla o jednu triedu aj skvelá akustika. Ľutujem bratislavského diváka, lebo v domácom prostredí opera ani zďaleka tak dobre nevyniká. Veľká väčšina hudobníkov aj spevákov prerástla svoj tieň." Predstavenia (cena sa pohybovala od 60 do 490 frankov) už zaznamenali prvé priaznivé kritiky, umelci SND absolvovali niekoľko televíznych a rozhlasových rozhovorov, na ďalšie recenzie sa ešte čaká. Celkove boli Hoffmannove poviedky spolu s výstavou gotiky v Nice hodnotené v rámci "Podôb Slovenska" vo Francúzsku ako najzaujímavejšie prezentácie. SND chce v budúcnosti s Óperou Comique nadviazať aj menej oficiálne vzťahy a dúfa, že po úspechu budú chcieť Francúzi vidieť ďalšie ich predstavenia. A možno už onedlho prídu s novými ponukami.