Mladý, celkovo málo nadaný chalan, sa nechá najať ako zabijak, hitman. Zistí, že vie dobre mieriť a stieľať; zdá sa, že to je jediná schopnosť, ktorú v sebe našiel. Strieľanie je dobrý džob i maska proti vlastnej zraniteľnosti. Taký je Chladnokrvný. Chlapec menom Cosmo je však v iných oblastiach života trápne nerozhodný. Chcel by chodiť so slečnou, ale nevie ako na to. Muž, ktorý rozhoduje o životoch tých druhých, sa musí radiť so šéfom, kedy je vhodné vziať dievča za ruku a kedy do postele. Cosmo berie ľudí zvláštnym spôsobom. Sú to preňho stroje. Z jedného sa sypú doláre, z druhého slová, z tretieho strely. Svet je prehľadný. Hitman je psychologicky jednoduchý, dobre vypočítateľný, hovorí v prostých, nerozvitých, primitívnych vetách. Vedľajšie vety sú zbytočné, rozostrujú význam a komplikujú situáciu. Predsa len určité jemnosti cíti: zjavne radšej odprace zo sveta dvojicu, ktorá mu pripadá veľmi šťastná. Z roly mechanického človeka sa predsa len - pod vplyvom dievčaťa - snaží nájsť cestu von. Uvažuje. Hitmanova dilema je zachytená v scénach medzi šokom z násilia a čiernym humorom. Okolnosti smrti môžu byť niekedy smiešne.
Pri príprave filmu mal osvedčený scenárista Wolodarsky dvojité šťastie: Po prvé za produkciu filmu sa postavil Michael J. Fox (Návrat do budúcnosti), s ktorým sa zoznámil pri práci na televíznom seriáli. Po druhé sa podarilo obsadiť do hlavnej roly mladú hviezdu Jasona Priestleyho, ktorý sa rozhodol prekročiť svoj tieň, vrhaný televíznym seriálom Beverly Hills 90210, v ktorom hrá hlavnú úlohu. Jednu z vedľajších rolí prijal i Michael J. Fox. Cosmovo dievča, ktoré pracuje ako trenérka jogy, si zahrala Kimberly Williamsová, známa z filmu Otec nevesty. Cosmo navštevuje jej kurzy v snahe nadviazať na bežný spoločenský život, ktorý sa mu každým výstrelom vzďaľuje.
# Váš film nie je z rodu bežných akčných filmov, pretože skúma, čo je "za výstrelom". V tom je teda neobvyklý. Bolo ťažké ho financovať?
"Scenár som dopísal už v roku 1993 a vyzeral presne tak, ako som ho chcel mať, teda niečo medzi gangsterkou a čiernou komédiou. V tom čase som pracoval čisto náhodou s Michaelom J. Foxom na televíznom filme. Ukázal som mu svoj scenár a povedal mu: ,Čo na to hovoríš? Zaujíma ťa to?` Michael odpovedal, že veľmi, pretože chce produkovať filmy a toto by mohol byť dobrý začiatok. Spýtal sa ma tiež, či by filmu pomohlo jeho meno a ja som, samozrejme, prisvedčil. Potom si prečítal scenár Jason Priestley a aj ten povedal áno. Hneď ako nastúpili na palubu tieto dve hviezdy, financovanie tieklo do produkcie samo. Napriek tomu predprodukcia trvala ďalších šesť mesiacov."
# Niekto z vás musel mať dobrú skúsenosť s hitmanmi a killermi. Cosmo hovorí v stále jednoduchších vetách, chodí zvláštnym, trocha toporným spôsobom... Skúmali ste to?
"Nikdy som nebol v mafii, nikoho som nezabil, môj film vlastne nemá žiadnu reálnu väzbu na skutočnosť. Pre mňa boli dôležité niektoré filmy, napríklad Taxikár s Robertom De Nirom. To Jason urobil svoju postavu. Je celý ,animovaný`, hovorí rukami, často si na ne sadá. Pôsobí skoro ako dieťa, ktoré nemá žiadne skúsenosti. Pre mňa bol dôležitý i spôsob držania jeho tela. Akoby sa človek díval na to, ako sa malé dieťa učí byť dospelým."
# Je to však človek, ktorý nie je schopný dostať sa do vonkajšieho sveta - okrem krátkych okamihov, keď kosí svoje obete.
"Áno, je to človek, ktorý nikdy nemal nikoho, kto by mu povedal, čo je dobré a čo zlé. Nakoniec si síce dobro vyberie, ale má to preňho veľmi vážne dôsledky. Žije izolovaným spôsobom života, nemá priateľov, je jednodimenzionálny, ale ako beží čas a on získava skúsenosti, dozrieva a stáva sa človekom. Táto psychologická črta je typická pre veľa iných ľudí, ktorí nemajú nič spoločné s killermi. Na druhej strane nemá Cosmo žiadny reálny vzor, je to neexistujúca, vymyslená postava."
# Je prekvapujúce, s akou serióznosťou berie svoje povolanie. I svojmu dievčaťu sa predstaví slovami: "Ja som hitman."
"Iná práca preňho nemá zmysel a on to dobre vie. Pracuje tak, že zabíja. Ako iní sedia v kancelárii. Myslí si, že je dobré, keď svojmu dievčaťu povie všetko. Nevie, že súčasťou života sú i tajomstvá."
# Na jednom mieste vo filme si šéf s Cosmom zažartuje: "Chcem, aby si zabil prezidenta." I killeri žartujú...
"To je dôležitý moment filmu. Jason totiž tento vtip nedokáže zobrať ako žart. Nevie, ako reagovať. Má jednoducho iný poriadok v hlave a toho poriadku sa usilovne drží."
# Zabíjanie sa stáva pod vplyvom médií prirodzenou situáciou. Bez zabíjania nie sú dnes mysliteľné ani detské seriály. Má to podľa vášho názoru vplyv na duševné zdravie spoločnosti?
"Argument o zhubnom vplyve násilia vo filmoch a v televízii má jednu slabosť. Neurobil totiž rozhodnutie niekoho zabiť ľahším a neurobil zo smrti vec menej tragickú. Zavraždiť človeka je voľba, ktorú väčšina ľudí neurobí i keby videli v televízii päťdesiat vrážd za večer."
# Človek postihnutý mediálnym násilím síce nejde priamo vraždiť, to iste nie, ale jeho svet sa scvrkáva. Je to obdoba choroby. Máte v sebe infekciu, ale naoko vyzeráte normálne. Sám ste už v inom interview povedali, že váš film nie je len o jednom zabijakovi, ale že ide o portrét americkej spoločnosti.
"Áno, mal som na mysli metaforické zabíjanie, napríklad v biznise. Ako obchodník metaforicky ničíte svojich oponentov, aby ste sa mohli dostať o krok ďalej. Ste niečo na spôsob killera. Tento obraz je, samozrejme, v mojom filme prehnaný, ale základná situácia ,zvíťaziť nad niekým` je pre dnešnú spoločnosť typická. Okrem toho je môj film i o iných veciach: o samote, odcudzení, o tom, ako ľudia na samotu reagujú a ako človeka odmietajú. Už som spomenul Scorseseho Taxikára, ten je o podobnej téme."
# Cítite viac osamelosti v spoločnosti, v ktorej majú ľudia priestorovo bližšie než kedykoľvek predtým?
"Myslím, že ľudia sa za posledné desaťročie naučili o svojom odcudzení viac hovoriť. Naučili sa vyjadrovať svoje pocity samoty a izolácie, takže spoločnosť si týchto vecí začala byť viac vedomá."
# Váš film je nezávislý, nakrútený mimo veľkých hollywoodskych štúdií. Aké problémy majú dnes nezávislí producenti v Amerike?
"Ich problémy sa prekvapujúco príliš nelíšia od problémov veľkých hollywoodskych producentov. Jediný rozdiel medzi nimi spočíva vo výške investovaných súm peňazí. V obidvoch prípadoch sa výkonní činitelia boja rizika, neveria novotám a experimentom. Ako je problém získať peniaze na krátky nezávislý film, nie je jednoduché financovať ani veľký, náročný projekt. V obidvoch prípadoch je ťažké získať prostriedky pre dobrú publicitu. Ja verím na novátorov, ktorým sa hovorí maverickovia. Objavujú sa väčšinou v nezávislej kinematografii, ale - pokiaľ sú úspešní - prejavuje o nich záujem Hollywood. Je to pravidlo Hollywoodu. Hneď ako sa vynorí úspešná látka, okamžite ju napodobniť a zarobiť tak peniaze. Maverickovia tak môžu prinútiť hollywoodske štúdiá, zvyknuté na mainstream, robiť inovačné filmy a získať pre ne obecenstvo."
# Michael J. Fox vstúpil vďaka spolupráci s vami do sveta nezávislého filmu. Pomôže jeho hviezdne meno i distribúcii vášho filmu?
"Spojenie star a nezávislého filmu je, samozrejme, veľmi neobvyklé. Michael čítal scenár a uvedomil si, že žiadne hollywoodske štúdio taký film nenakrúti, pretože je príliš iný. Preňho bolo angažmán v nezávislom filme veľkou výzvou. Na druhej strane bude distribúcia môjho filmu problematickejšia než v prípade kasových trhákov, pretože pre nezávislý film je ťažké získať veľkého distributéra. Musím sa uspokojiť s menšími. Pre film, ako je Chladnokrvný, sú veľkou šancou festivaly. Môj film sa dostal na MFF v Tokiu a na festival nezávislej kinematografie Sundance, ktorý má v Spojených štátoch vysokú prestíž. Obidva tieto festivaly rastú a stávajú sa dôležitejšími, takže pre môj film boli kľúčové."
# Čo hovoríte tomu, keď vidíte stále početnejšie filmy európskych autorov, napodobňujúce americké akčné vzory?
"Ja tomu neverím. Myslím, že v Európe by mali vznikať filmy zodpovedajúce tradíciám miestnych kultúr. Z amerických veľkofilmov som sklamaný a nepáčia sa mi. I v Európe alebo v Japonsku vidia ľudia zasa iba toto, i keď nie sú spokojní s kvalitou. Európania by mali mať možnosť vidieť svoje vlastné filmy."
# Na jednej strane kritizujete hollywoodsky mainstream, na druhej začínate s Hollywoodom spolupracovať.
"Áno, píšem scenár, v ktorom je dosť finančne náročných vecí a z veľkej časti sa odohráva v exteriéroch. Preto potrebuje vyšší rozpočet. Takže budem spolupracovať s kýmkoľvek, kto mi umožní tento film financovať a nakrútiť. Patrím medzi tých rojkov, čo si myslia, že môžu urobiť veľký film a zachovať si pritom vlastnú senzibilitu."