Už dávno sa neočakával príchod divadelnej inscenácie s takou netrpezlivosťou, rozpakmi a nervozitou, aká panovala pred piatkovou premiérou v nitrianskom Divadle Andreja Bagara (DAB). Mladý tvorivý tím na čele s režisérkou Soňou Ferancovou priniesol do Nitry hru v celkom novom žánri - rockovú operetu Johanna Nepomuka Nestroya Povraz s jedným koncom - a čakal, ako publikum prijme Nestroyov cynický štýl komunikácie v novátorskom podaní. Dvaja z hlavných predstaviteľov Ján Greššo a Marek Majeský vyzerali po prvej skúške pred divákmi unavení, ale spokojní. "Zdá sa, že publikum sa chytilo a prijalo nás. Vyzerá to tak, že to predsa len bude divácky životaschopná inscenácia." Obavy z odmietnutia boli také veľké, že hneď po verejnej generálke sa tvorcovia - netradične - stretli so špičkou slovenských divadelných kritikov a teoretikov, aby im ich odvážny počin a piatkovú premiéru takpovediac odobrili. Stalo sa, a aj napriek polemickosti, ktorá vládla medzi kritikmi, sa Povraz s jedným koncom v DAB udomácni. Ján Greššo: "Uchopili sme dielo Nestroya viac nekonvenčne a v inom pohľade, ako bolo doteraz zvykom. Štýlom, ktorý by mohol zaujať na divadelných festivaloch. Keď časť vedenia uvidela dve generálky, zdalo sa im, že pôvodná koncepcia sa nezhoduje s výsledným tvarom. Objavili sa tvrdenia, že takéto novotvary patria skôr do štúdia ako do veľkej sály. Samozrejme, nejde o búrlivú show, ktorá zaujme všetky vrstvy publika, ani o ľudovú zábavu na spôsob komerčne úspešného Pacha. Také niečo ani nebolo naším cieľom." Hru zostavili Karel Kraus a Zdeněk Mahler z troch diel J. N. Nestroya - otca viedenského ľudového divadla, originálneho a nie vždy pochopeného autora, bijúceho do očí vrchnosti svojou bohorovnosťou, s akou nastavoval zrkadlo dobe. Inscenácia - rozprávka pre dospelých o slepej honbe za šťastím s motívmi lásky, sklamaní, úskokov a moci peňazí - sa uskutočňuje v spojení dvoch formálnych rovín - ľahkej parafrázy na operetu a drsnejšieho rockového štýlu. Marek Majeský, čerstvá posila Nitranov (po prestupe z Trnavského divadla), sa ocitol hneď na prvý raz v divadelnom tvare, ktorý vyvolal toľko diskusií: "Nejednoznačnosť projektu nám trošku spôsobovala problémy hru uchopiť, aj sa navzájom pochopiť. Časť sa hrala civilne, časť v operetnej polohe, a to bolo na skúškach náročné. Režisérke sa podľa mňa podarilo Nestroya nakoniec zvládnuť a stvárniť so silnými presahmi do súčasnosti, ktoré tam chcela mať." Preto medzi dobovými kostýmami a scénami máme možnosť vidieť Mickeyho Mousa či módnu prehliadku futuristických odevov. Scénografka a kostymérka Alexandra Grusková má už za sebou okrem dvoch projektov v Stoke viacnásobnú spoluprácu s režisérkou Soňou Ferancovou z Trnavského divadla a brnianskeho Ha-divadla. Dramaturgom predstavenia je interný nitriansky dramaturg Svetozár Sprušanský, choreografiu mala na starosti Miroslava Kovářová (pôsobí na Novej scéne, spolupracuje s Astorkou, Trnavským divadlom), hudobnú zložku tiež osvedčený divadelník Michal Ničík (Sex noci svätojánskej, Cyrano, Macocha, Armagedon na Grbe...), autorom textov piesní je Kamil Zbruž. Okrem Majeského a Grešša v hlavných úlohách hrajú Daniela Kuffelová a Michal Dočolomanský (alternácia Petra Slivku je pre zdravotné problémy neistá). Všetci herci si sami naspievali operetné party, pre rockové skladby im požičali hlasy Ján Lehotský, Michal Kaščák, Soňa Norisová, Szidi Tobias, Laco Kerata, Dagmar Livorová, Robo Roth, ale aj samotná režisérka a ďalší. Kazeta s hudbou k predstaveniu je v predaji od piatka, čoskoro si ju bude možné zakúpiť aj na CD.