Stratený svet bohémy

Štefan Žáry je jediný zo slovenských spisovateľov, ktorý už niekoľko rokov sústavne píše o umeleckých druhoch spomienkové eseje, ako sám tento žáner nazval. Z piatich takto tematicky orientovaných kníh (Snímanie masiek, 1979; Stovežatý básnik, 1981; ...

Štefan Žáry je jediný zo slovenských spisovateľov, ktorý už niekoľko rokov sústavne píše o umeleckých druhoch spomienkové eseje, ako sám tento žáner nazval. Z piatich takto tematicky orientovaných kníh (Snímanie masiek, 1979; Stovežatý básnik, 1981; Zlatoústi rozprávači, 1984; Rande s básnikmi, 1988; Anekdotický slovník slovenských spisovateľov, 1996) sa iba posledná líši abecedným usporiadaním a šírkou záberu od memoárovo-úvahového útvaru, ktorý použil v uvedených esejach.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zdá sa, že v Žáryho tvorivom potenciáli posledných desaťročí nadobudlo prevahu čerpanie z vlastnej pamäti, čo však neznamená ústup jeho fantázie, lebo akokoľvek hodnoverne a dokumentaristicky spoľahlivo sa pri rozprávaní cudzích životopisných historiek tvári, dalo sa najmä v anekdotickom slovníku ľahko zaradiť, že mnohé si primyslel, či priam vymyslel.

SkryťVypnúť reklamu

Neinak je to aj v najnovšej Žáryho knihe, ktorej dal romanticko zveličený názov Spanilej múzy osídla a vnady alebo Malé literárne múzeum (Q 111, Bratislava 2001), pričom tá druhá časť názvu je priliehavejšia.

Knižka predstavuje kaleidoskop spomienok na uplynulých vyše päťdesiat rokov literárneho života na Slovensku, hlavne v Bratislave. Žáry, „chodec“ po našich literárnych dejinách a vlastne ich spolutvorca, objavuje aj pre staršie generácie, o mladších ani nevraviac, svet dávno zaniknutej umeleckej bohémy, ktorý rozkvital ešte v čase jeho básnických začiatkov, a rozhodujúcimi dejiskami boli bratislavské kaviarne Štefánka, Grandka a Luxorka i nespočetné viechy.

Žáryho kapitolky nie sú radené chronologicky: na začiatku sa autor zamýšľa nad históriou bohémy vôbec, potom nad slávnymi kaviarňami, v ktorých sa schádzala a ktoré prešli do dejín umenia: napríklad v Prahe Union alebo Slávia, v Paríži Rotonde, u nás najmä tie tri uvedené kaviarne. Majitelia týchto podnikov vychádzali svojej špeciálnej klientele všemožne v ústrety, boli tam dokonca k dispozícii umelecké časopisy. Žáry priblížil čitateľom redakčné kaviarenské stoly Smreka a Lukáča, obliehané prispievateľmi, na ďalších stránkach vypočítava a charakterizuje vtedajšiu kultúrnu tlač, potom sa vracia k vlastným začiatkom, aby vzápätí predstavil kŕdeľ nádejných poetiek alebo sa rozpísal o zahraničných návštevách v Bratislave (Iľja Erenburg, Pablo Neruda, Paul Eluard, Tristan Tzara). Všade sú to skôr momentkové zábery ako podrobnejšie opisy, skôr dojmy ako názory. Dozvieme sa tu všeličo aj o antikvariátoch, o budmerickom spisovateľskom zámku, o profesiách spisovateľov.

SkryťVypnúť reklamu

Z tohto neúplného prehľadu vidieť, že jeho kniha má potrebnú pestrosť a zároveň - ak odhliadneme od zjavných fabulačných partií - aj kultúrnohistorickú hodnotu. Nápadné je, že Žáry určité javy a fenomény doby nehodnotí, iba konštatuje; výnimkou je kapitolka o socialistickom realizme, kde na margu uverejňuje svoju satiru z oných čias: „Pokapala na salaši slanina / povedali na súdruha Stalina. / Ale Stalin, prefíkaná zelina, / zvalil všetko na súdruha Lenina. / No aj Iľjič vymknúť z kaše vedel sa: / zvalil vinu na Marxa a Engelsa!“

V mozaike spomienok, ktoré plynú ľahko a uvoľnene, mi sem-tam prekáža autorov kvetnatý štýl a niektoré viac trápne než smiešne slovné hry (Budmerice označuje ako spisovateľskú Downing Street, ale to len preto, aby si mohol kvázizavtipkovať: „Dal im strýc“). Kniha nemusela vyjsť s takým množstvom tlačových chýb.

SkryťVypnúť reklamu

Do memoárového fondu našej literatúry pribudlo teda dielo, ktoré by malo byť pre autora výzvou, aby sa pustil do autobiografickej knihy spomienok.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  5. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  6. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  7. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  8. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 252
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 671
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 199
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 581
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 383
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 204
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 825
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 760
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu