Pick-up po anglicky znamená aj zobrať sa vo význame zbaliť sa a vyraziť. Na cesty, na výlet alebo aj za povinnosťami. V americkej angličtine toto slovo prischlo označeniu vozidiel s otvorenou úložnou plochou. Tieto dodávky spočiatku slúžili na prepravu menšieho množstva tovaru malých rozmerov a nevyhnutného obsluhujúceho personálu: vodiča a závozníka. Neskôr, podľa podmienok a stále väčšieho záujmu zákazníkov, najmä z radov podnikateľskej sféry, pribudli aj pick-upy s predĺženou kabínou s núdzovým zadným sedadlom alebo päťmiestne so štyrmi dverami. Pick-upy boli vlastne akýmsi kompromisom. Zatriedili sa kdesi medzi klasické nákladné autá a osobné automobily. Kam sa nákladniaky nedostali alebo boli zbytočne veľké a nevyužité, tam bol ideálny pick-up. Popularita týchto vozidiel rástla, rozširoval sa aj obzor ich využitia. Dostali pohon 4x4 s redukciou do terénu a stal sa z nich veľmi zaujímavý automobil.
Dnešný pick-up je vhodný naozaj na všetko. Snúbi sa v ňom pohodlie osobného automobilu s praktickou účelnosťou nákladných a mobilnosťou terénnych áut. Okrem toho masa kapoty a vysoko osadená kabína vyvolávajú za volantom entuziastický pocit bezpečnosti a nespútanej sily. Takéto vozidlá si vždy nájdu uplatnenie v drsnejších prírodných podmienkach a dnes sa už nemusia za svoj vzhľad hanbiť ani vedľa luxusných limuzín.
Automobilka Opel ponúka pick-upy Campo. Testovali sme verziu so zdvojenou štvordverovou kabínou a skráteným nákladným priestorom. Ponúka miesto pre 5 cestujúcich a 151 cm dlhú korbu. Naše Campo malo turbodieselový motor, ktorý cez päťstupňovú prevodovku s ručným radením poháňal zadnú nápravu. Vedľa klasickej radiacej páky je menšia na ovládanie pohonu 4x4. Prvá poloha - (2H) - zabezpečuje pohon len zadnej nápravy. Druhá poloha (4H) je určená pre jazdu na dobrej ceste, ale so sťaženými podmienkami (poľadovica, blato). Tretia (4L) je s redukciou do ťažkého terénu. Campo v ničom nezaostáva za rýdzo terénnymi automobilmi a v naozaj náročnom teréne má výhodu tvrdšieho podvozku, vďaka ktorému dokáže lepšie využiť jeho svetlosť. Jazdili sme s ním bez problémov v ťažkom, hlbokom (25-30 cm) a čerstvom snehu po lúke so sklonom 20-30 %. Zaradili sme pohon 4x4 s redukciou a pohli sme sa. Auto prešlo prvých desať metrov a zastavilo sa na vale snehu, ktorý si pred sebou nahrnuli kolesá. Cúvli sme vo vyjazdenej stope a po 2-3 metrovom rozbehu sme val prerazili. Po ďalších 10-15 metroch (záviselo to od sklonu svahu) sme tento manéver zopakovali. Takto sme sa dostali až na miesto určenia. Na lúke a v čerstvom ťažkom hlbokom snehu. Nie na zjazdovke s ujazdeným snehom. Zo záveja sme pomohli zapadnutej horskej službe a prebrázdili sme s Campom polovicu Slovenska. Po vyhodnotení priemernej spotreby nafty sme neprekročili hodnotu 10 l/100 km.
Campo nie je žiaden chudobný príbuzný ani na dobrých cestách. Turbo sa spínalo už od otáčok 2000/min. a ochotne rozbiehalo pomerne ťažký automobil v situáciách, keď to bolo nutné. Hoci sme hovorili o výhode tvrdšieho podvozku v teréne, predsa len jeho tvrdosť najmä na nerovných vozovkách poznať. V porovnaní s inými pick-upmi je však mäkší a až tak nenatriasa. Pohodlie cestujúcich možno smelo porovnať s pohodlím v chudobnejšie vybavených osobných autách. Výplne dverí sú jednoduchšie, chýbajú niektoré komfortné vymoženosti, ale sedí sa pohodlne a dosť miesta je aj na zadných sedadlách. Zadné dvere sú trochu krátke, ale uľahčujú nastupovanie dozadu. Prístrojová doska sa veľmi podobá na terénny Opel Frontera. Riadenie je s posilňovačom, ale pri parkovaní, najmä v úzkych mestských uličkách, sa aj napriek tomu zapotíte. Priemer zatáčania 12,1 m je neklamným dôkazom toho, že tento druh vozidiel má pôvod v nákladných autách. Na nezaplatenie je však výhľad spoza volantu. Vodič má dokonalý prehľad o všetkom, čo sa deje pred ním, aj vedľa. Vďaka tomu nie sú problémom ani burinou, či nízkymi plotmi "obrastené" križovatky, čo za normálnych okolností sťažuje výhľad. Pravda, do Campa sa preto nastupuje trochu "vysoko", ale to je daň, ktorú stojí za to zaplatiť.
Opel ponúka Campo v štyroch rôznych karosériách: klasický dvojmiestny pick-up, dvojdverový pick-up s predĺženou kabínou a dvoma núdzovými sedadlami, podobný, ale s označením Sport a päťmiestny štvordverový so zdvojenou kabínou, ale skráteným úložným priestorom. Opel Campo je optimálne viacúčelové vozidlo a v našich podmienkach vhodné aj ako prvé auto v rodine. Cez týždeň pre účely rodinnej firmy alebo na prevoz materiálu, večer s rodinou napríklad do kina a cez víkend na výlet.
Technické údaje:
Zdvihový objem motora/výkon: 3059 cm3/109 PS
Rozmery d/š/v: 492/169/170 cm
Dĺžka úložného (nákladného) priestoru: 151 cm
Maximálna rýchlosť: 140 km/hx)
Zrýchlenie z na 100 km/h: 19 sx)
Priemerná spotreba na ceste: 10 l/100kmx)
Priemerná spotreba aj s jazdou v teréne: 11-12 l/100 kmx)
Brzdné dráhy (40/60/80 km/h): 12/27/52 mx)
x)údaje namerané pri testovaní
Autor: Tomáš Hladný