
Čo je lepšie? FOTO - BIOSCOP
man, kamera: Dante Spinotti, strih: Marc Helfrich. Hrajú: Nicolas Cage, Téa Leoni , Don Cheadle, Jeremi Piven, Meckenzie Vega. Distribúcia: Bioscop
Nicolas Cage v skutočnosti už v mnohých svojich filmoch vystupoval ako „rodinný typ“. Typ muža, ktorý hľadá pevné útočisko pred nepriateľským svetom, bol napríklad hrdina thrilleru Con Air, ktorý, ak si spomínate, ani uprostred najdivšej action neprestával zvierať plyšového zajačika, ktorého niesol svojej malej dcérke. Aj v Scorseseho Dotyku smrti spočíva súkromná spása hrdinu v náručí krásnej Patricie Arquettovej.
Podobne v poslednom filme Otec rodiny hrá Cage strateného muža, ktorý však ešte len musí zistiť, kde je jeho pevný bod. Jack Campbell, finančník na Wall Street, má všetko, čo chce: hyperbyt priamo nad Manhattanom, široký výber luxusných, vždy ochotných mladých dám, exkluzívny vkus a dostatočne výdatné konto, aby ho mohol do sýtosti uplatňovať. Jeho cool bytu s nádherným výhľadom a celému jeho cool životu však zúfalo chýba akékoľvek ľudské teplo. Jack Campbell tu však nie je nijakým bezcitným žralokom, akého zvečnil Oliver Stone vo Wall Street. Preto sa mu podarí vykonať dobrý skutok, za ktorý ho čierny anjel odmení šancou preskočiť do jednej z alternatívnych skutočností a zažiť svoj život tak, ako by vyzeral, keby sa pred trinástimi rokmi nerozhodol opustiť priateľku, ale naopak, oženiť sa a mať rodinu.
Odrazu sa teda prebudí v manželskej spálni v radovej zástavbe na predmestí, akú by si radový minister slovenskej vlády možno mohol dovoliť z legálnych peňazí. V takých vilkách, ako vieme z filmov, v Amerike končievajú chudáci, čo sa nevedeli vyšvihnúť a svoju frustráciu po večeroch utápajú vo whisky. Takí ako Otec rodiny, ktorých život priškripol a prinútil živiť rodinu predajom pneumatík.
Jack Campbell otvorí oči, vo vedľajšej izbe vreští dieťa a tvár mu oblizuje pes. Jeho svet teraz tvoria prostoduchí susedia, pre ktorých je vrcholnou spoločenskou udalosťou kolkáreň, a značkovú garderóbu vystriedali dvadsaťdolárové šušťáky.
„Čo je lepšie?“ znie otázka. Čisto rečnícka, samozrejme. Rodinný krb vyhrievaný energickou žienkou jasne vedie. Teplo je prozaické, ale útulné. Platí sa za naňho prebaľovaním pokakaných potomkov a úbohou kariérou v chátrajúcej firme vlastného svokra.
V pôvodnej osamelosti značkových oblekov a chladného luxusu sa Nicolas Cage predsa len pohybuje o niečo prirodzenejšie než ako bežný šťastný Američan. Divák by vlastne celkom rád videl aj cestu späť. Lenže s prvými záverečnými titulkami tu máme happy end.
Otec rodiny mal americkú premiéru v novembri minulého roka a americké kiná zateplil v predvianočných týždňoch, keď majú konjunktúru rodinné filmy, pri vchode do obchodných centier sa robia charitatívne zbierky a Američania chcú byť dojímaní. Tento film mohol motivovať obyvateľov Wall Street, aby vysúkali zo svojej peňaženky štedrejšie predvianočné odpustky. Keď sa film dostal na Slovensko, vianočné pocity už dávno spláchol jarný dážď. Rodinná idyla v podaní Nicolasa Cagea je v našich kinách už trošku po sezóne.
ANDREA PUKOVÁ